[Přeskočit k obsahu]

Správná ergonomie pracovního prostředí zvyšuje výkonnost


Položte si zásadní otázku: Kde trávíte nejvíce času? Většina z nás odpoví, že v práci. Ve chvíli, kdy hodně z nás pracuje s počítačem, přichází na řadu další otázka: Jak vypadá vaše pracovní místo? Víte, že je velmi důležité začít myslet ergonomicky?

Při práci s počítačem je potřeba se zaměřit na ergonomii pracovního prostředí. Člověk nebyl stvořen pro to, aby dlouhodobě seděl u počítače. Proto je doporučeno odborníky pracovat střídavě vsedě a vestoje. Kromě toho, že při sedavém zaměstnání lidem chybí pohyb, velké části z nich chybí také správný návyk práce na PC. A proto se podívejte na základní zásady ergonomie práce na počítači.

 

Na co se zaměřit při ergonomii pracovního místa?

Základních pravidel není moc a věřte, že vám práci velmi ulehčí. Kromě toho pak zvýší vaši výkonnost a rozhodně budou podporovat i vaše zdraví. Ať už jde o zabránění problémů s bolestmi zad, častou nemocností, nespavostí nebo třeba chronickou únavou.

 

1. Vybavení kanceláře

Celá podstata závisí na zvoleném zařízení kanceláře a také na jeho uspořádání. Naprostým základem je stabilita a nastavitelnost nábytku. 100% to platí pro židle, když máte štěstí tak i pro výškově polohovatelný stůl, který vám může hodně ulehčit. V kanceláři (ať už doma, nebo u zaměstnavatele) se musíte prostě cítit dobře.

 

2. Pozor na stůl

Výběr stolu je velmi důležitý. Proč? Hlavní jsou výška a rozměry pracovního stolu, dále pak poloha, sklon ramen, nadloktí, loktů, předloktí a rukou. Rozměry by měly být řešeny tak, aby bylo možné měnit uspořádání komponent podle potřeby.

 

Extra tipy pro dokonalý stůl:

  • Deska pracovního stolu by měla být matná, aby nedocházelo ke světelným odleskům.
  • Stůl by neměl být příliš vysoký, aby nedocházelo ke zvedání ramen.
  • Lokty by neměly svírat ostrý úhel.
  • Předloktí nesmí být stlačováno hranou stolu, aby nedocházelo k podráždění svalů a bolestem.
  • Přirozené držení paží by mělo být s náklonem o úhlu větším než 90°.
  • Pokud nemáte výškově nastavitelný stůl, podle obecných pravidel by měla mít pracovní deska výšku zhruba 72 cm nad podlahou.

 

TIP:

V případě, že máte výškově nastavitelný stůl, ideálně by jeho výška měla být stejná s výškou loktů. Předloktí a nadloktí by mělo svírat úhel 90°. Při práci vestoje platí stejná zásada.

Správny sed

3. Pohodlně se posaďte

Zprvu se zdá, že židle je to nejmenší, co vás může při práci trápit. Ale opak je pravdou. Pokud máte kvalitní ergonomickou židli, uvolníte zádové svalstvo. Konstrukce židle by měla být pevná a stabilní. Pokud se chcete alespoň trochu hýbat, existují sedáky, které jsou upevněny ke speciálnímu pohyblivému péru, díky kterému zapojujete při sezení různé druhy svalů, především střed těla.

 

Co nastavit u židle:

- výšku

- hloubku

- sklon

- tvar sedáku

 

4. Správné sezení u počítače

Při dlouhodobém sezení je důležité se trochu pohybovat – pravidelně střídat záklon a předklon, aby došlo k uvolnění napětí svalstva. Nohy by měly mít prostor pro natáhnutí. Obrazovka počítače by měla být v úrovni očí.

 

U počítače je potřeba sedět tak, aby:

- byla výška stolu stejná s výškou loktů,

- bylo možné držet lokty při těle,

- nadloktí a předloktí svíralo úhel 90°,

- lýtko se stehnem svíralo v koleni úhel 90°,

- chodidlo bylo celou plochou položeno na podlaze,

- záda byla vzpřímená,

- výška sedáku umožňovala pohodlné sezení.

Cviceni v kancelari

 

5. Pohyb především

Aktivní odpočinek by neměl chybět ani při práci s počítačem. Je potřeba nechat odpočinout očím i mysli a protáhnout si svaly. Díky tomu se snadněji udržuje koncentrace a zvyšuje se produktivita. Každou hodinu se zvedněte, udělejte pár protahovacích cviků nebo se jen projděte. I pár minut vám pomůže.

 

Autorka článku: Jana Kantorová

Zdroj fotek: Liftor.cz

Potřebujete poradit s výběrem?

info@liftor.cz

+420 739 556 148

Stoly
Galerie
Reference
Blog
FAQ
Kontakt
Sestavit stůl

© 2021 Liftor s.r.o.

provozovna: Republikánská 1179/47, 312 00 Plzeň
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň

IČ: 08632197

Sledujte nás

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.