[Přeskočit k obsahu]

Jak využívat polohovací stůl aneb Konec nudy vsedě


Sedavé zaměstnání už nemusí být nuda a už vůbec se při něm nemusí jen sedět. Polohovací stůl je toho důkazem. Zapějte konec bolavým zádům a využijte naše praktické tipy, díky kterým ho využijete opravdu naplno.

Sedavý způsob života není pro naše tělo vůbec zdravý – stoupá riziko bolesti zad, kardiovaskulárních onemocnění či cévní mozkové příhody. Jenže práce v kanceláři nebo i na home office pohybu moc nepřeje. Tedy jen do té doby, než dáte šanci výškově nastavitelnému stolu, díky kterému můžete nejen pracovat vsedě i vestoje, ale také se protáhnout a či opřít.

 

1. Stát i sedět

Podle odborníků dokáže už 30 minut práce vestoje ulevit od typických kancelářských problémů – bolest zad, bolest za krkem, ztuhlá šíje...Zároveň stání u kancelářského stolu pomáhá bojovat s hemeroidy nebo nadváhou. A k tomu je člověk až o 45 % produktivnější. Jenže na druhou stranu – komu by se chtělo 8 hodin stát? Od toho je tu polohovací stůl, díky kterému můžete měnit polohu kdykoli se vám zachce.

 

Vyskove nastavitelny stul

 

2. Ta pravá výška

Koupě stolu bývá občas oříškem – někdo je vysoký, druhý malý – běžně dostupné stoly tak zákonitě nemohou vyhovovat všem bez rozdílu. Pro kvalitní práci i naše zdraví je důležité najít si svoji ergonomickou polohu pro naše maximální pohodlí. Právě tu dokáže zajistit výškově polohovatelný stůl, díky kterému dostanete své tělo do té nejpřirozenější polohy.

 

Kromě subjektivního pocitu pohodlí, zkuste se zaměřit i na následující tipy pro zdravé držení těla:

 

  • lokty by měly svírat úhel 90°
  • monitor počítače by měl být v úrovni očí
  • vestoje i vsedě mějte chodidla rovně položená na podlaze
  • nezapomínejte ani na správné sezení u stolu
  • držte vzpřímenou hlavu a uvolněná ramena

 

3. Zmáčkni tlačítko

Při výběru polohovacího stolu máte na výběr mechanický, nebo elektrický pohon. Díky elektrickému pohonu je změna polohy záležitostí několika vteřin, a to jen za pomoci stlačení šipek nahoru a dolů. Jednotlivé vyhovující výšky si můžete navíc uložit do paměťové jednotky, a tak nemusíte výšku stolu při každé změně složitě ladit.

Ovladani polohovaciho stolu

4. Čas na cvičení

Věděli jste, že naše nohy nejsou uzpůsobeny k tomu, aby stály na dokonale rovných plochách? Měly by se hýbat po různých površích, nechat se masírovat a protahovat. Jak na to, když ale musíte pracovat? Při práci vestoje můžete využít různě zvrásněných rohoží, které masírují klenbu a protahují prsty. Nebo podložky z paměťové pěny, které mají protiskluzový povrch, nikde nepřečnívají a jsou odolné proti mechanickému namáhání. A jestliže opravdu chcete využít pracovní čas na maximum, pak vyzkoušejte balanční podložky, díky kterým posílíte nohy a hlavně střed těla.

 

Balanční podložka

5. Vychytávky navíc

K polohovacím stolům patří i další „vymoženosti“, které práci s počítačem velmi ulehčí. Které by vám neměly chybět?

 

  • Ideální je držák na monitor, díky kterému lze obrazovku nastavit tak, aby nedocházelo k přetěžování krční páteře. Díky tomu se zbavíte ztuhlé šíje a bolesti hlavy.
  • Je potřeba zmínit, že pomyslnou třešničkou na dortu je také výběr stolní lampy. Přetěžování zraku je u mnohých velmi podceňováno. Základem jsou zdroje světla, které neblikají (tzv. flicker-free zářivky), protože blikání namáhá zornice, narušuje soustředění, vede k únavě a bolestem hlavy. Stejně tak důležitá je i barevná teplota světla, a to do 3000 K k použití ve večerních hodinách.

 

Autor: Jana Kantorová

Zdroj fotek: Liftor.cz, Canva

Potřebujete poradit s výběrem?

info@liftor.cz

+420 739 556 148

Stoly
Galerie
Reference
Blog
FAQ
Kontakt
Sestavit stůl

© 2021 Liftor s.r.o.

provozovna: Republikánská 1179/47, 312 00 Plzeň
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň

IČ: 08632197

Sledujte nás

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.