[Přeskočit k obsahu]

Léčba bolesti zad: Důležité poznatky v boji proti bolavým zádům


S bolestí zad se alespoň jednou za čas potýká téměř každý dospělý, vůbec nejčastěji se lidé potýkají s bolestí v kříži. Ať už vás přepadne bolest jakékoliv části zad, případně i krku, jedná se o nepříjemnou záležitost, která vás bude omezovat v pohybu a zaručeně vám zhorší náladu.

Zejména ti, které bolest zad trápí častěji, se s bolestí snaží bojovat za pomoci lékařů. Jenže ani doktoři nedokážou v mnoha případech pomoci, především ve chvíli, kdy se nepodaří najít příčinu bolesti. Nemusí to být ani jejich chyba, některé příčiny bolesti zad, jako je stres nebo nedostatek pohybu, se totiž odhalují poměrně složitě, žádná snímkovací zařízení jim v těchto případech nepomůžou. Tím vás ale rozhodně nechceme odradit od návštěvy specialisty, prohlídka u zkušeného lékaře má smysl a určitě může přinést kýžený výsledek v podobě zbavení se bolesti zad.

Jaké jsou příčiny bolesti zad? Jaké je riziko dlouhodobého užívání léků proti bolesti? Dá se bolesti zad nějak zbavit, když vám nedokážou pomoci ani doktoři? Odpovědi nalezenete v našem článku. 

Příčiny bolesti zad

Vůbec nejčastější příčinou bolesti zad je sedavý způsob života. Například lidé, kteří pracují v kanceláři u počítače, prosedí zhruba 9 hodin denně, někdy však ještě o několik hodin více. Mnohahodinové sezení každý den má za následek ochabování a zkracování svalů, vznik svalových dysbalancí a zvyšuje riziko vyhřeznutí plotének z důvodu zvýšeného tlaku na meziobratlové ploténky. Za bolestí zad pak stojí zejména zkrácení flexoru kyčelního kloubu, čímž dojde k předklonění pánve směrem dopředu, a tím pádem k napnutí svalů kolem bederní páteře.

Čím více se zvyšuje napětí ve svalech, tím větší je bolest.

 

Negativní vliv dlouhého každodenního sezení a obecně nedostatku pohybu v životech mnoha lidí s ohledem na vznik bolesti zad ještě zvyšuje stres. Ve stresových situacích totiž dochází k různým biochemickým procesům, při kterých se mj. zrychluje srdeční tep a dech a celkově dochází ke vzniku napětí v těle včetně svalů. K uvolnění tohoto napětí přispívá pohyb, při jeho nedostatku k tomu však nedojde.

Dále zmíníme nadváhu, kterou trpí stále vyšší procento celosvětové populace a problémem je zejména ve vyspělých zemích. Nadváha, či dokonce obezita se významně podílí na přetěžování páteře, což se projevuje špatným držením těla. Opět jsou v tomto případě, stejně jako u sezení, více zatěžovány meziobratlové ploténky a také klouby či vazy a dochází k jejich změnám. Výsledkem je opět vznik napětí nejen v zádovém svalstvu, výraznější nadváha negativně ovlivňuje funkci celého pohybového aparátu.

Důvodů bolesti zad však existuje ještě více, v následujícím seznamu naleznete její nejčastější příčiny:

  • sedavý způsob života

  • nedostatek pohybu

  • příliš náročná fyzická aktivita

  • špatné držení těla

  • nadváha a obezita

  • nadměrný stres

  • prochladnutí

  • úraz

  • ploché nohy či vybočená chodidla

Užívání léků proti bolesti

Lidé si při bolesti zad často pomáhají užíváním léků schopných tišit tuto bolest. Léky však představují pouze krátkodobou úlevu a neřeší problém samotný. Je zkrátka třeba nezapomenout na to, že bolest je varovným signálem těla, který upozorňuje na nějaký problém, a je nutné začít řešit příčinu daného problému, v tomto případě bolesti zad. Pod působením léků, a především při jejich pravidelném užívání, se zvyšuje pravděpodobnost, že příčinu problému řešit nebudete, protože ji díky lékům nebudete vnímat.

Jenže pokud je vaším jediným krokem k nápravě problému užívání léků proti bolesti a neprovedete žádné změny nutné k nápravě, například nezměníte svůj životní styl, obvykle se po odeznění účinku léků bolest zad vrátí, a to často silnější než předtím. Není to zase tak překvapující – v případě, že nejde jen o krátkodobou bolest v důsledku mimořádného fyzického vytížení či prochladnutí, negativní vlivy, například v podobě přetrvávajícího provádění nevhodných činností, jako je dlouhé sezení, logicky dále zvětšují velikost následků.

 

Dlouhodobé potlačování bolesti zad způsobené svalovým napětím pomocí léků a neřešení příčin problému může vést až k chronické bolesti zad.

 

Cviceni proti bolestem zad

 

Cvičení jako prevence i léčba bolesti zad

Možná jste si toho při čtení seznamu příčin bolesti zad již všimli – často by se dala příčina a následná bolest odstranit, nebo alespoň zmírnit změnou životního stylu. Pokud je u vás příčinou bolesti zad sedavý způsob života, a tedy zkrácení flexoru kyčelního kloubu a vznik svalových dysbalancí, je třeba se zaměřit na pravidelné protahování zejména problémových partií a ideálně také na celkové posílení středu těla.

Odstranit či zmírnit mnoho z výše zmíněných příčin bolesti zad tedy pomůže pohyb, pravidelné cvičení. Pohyb pomáhá zrychlovat metabolismus, díky čemuž můžete shodit přebytečné kilogramy, podílí se na snížení hladiny stresu, zvyšuje flexibilitu svalů, šlach, vazů, úponů a kloubů a bonusem navíc je posílení imunity.

Mějte však na paměti, že aby se opravdu projevil přínos cvičení, nestačí sportovat dvakrát za měsíc. Nemusíte cvičit úplně každý den, ale kvalitní trénink několikrát týdně by se měl stát součástí vaší týdenní rutiny.

Sporty, které je dobré dělat, když vás bolí záda

Existuje mnoho sportů, které je vhodné dělat, když vás bolí záda. V následujícím seznamu najdete sporty, které patří mezi nejlepší pro prevenci a odstranění bolesti zad. Každopádně nezapomeňte na to, že u řady sportů je zásadní správná technika jejich provádění, jinak by mohly váš stav naopak zhoršit. Pokud nemáte s nějakým sportem zkušenosti, vyplatí se poradit s někým zkušenějším, nejlépe se zkušeným trenérem, a alespoň první kroky absolvovat pod jeho vedením.

Cviceni s trenerem

 

Nejlepší sporty pro prevenci a zbavení se bolesti zad:

 

  • plavání

  • nordic walking (svižná chůze s holemi)

  • jóga

  • cyklistika (pozor na správné nastavení výšky sedla a řídítek)

  • bruslení na kolečkových i ledních bruslích

  • tanec

  • lezení

  • běhání (noste kvalitní boty s dobrým tlumením; v případě nadváhy volte spíše nordic walking)

  • posilování

Často kladené dotazy k bolavým zádům

Pomůže mi masáž trvale odstranit bolest zad?

Klasická regenerační masáž zad je procedura fyzikální terapie, která pomáhá odstranit či zmírnit bolest zad pomocí působení tlaku a tření o různé intenzitě na tělo. Masáž dokáže pomoci zejména při akutní bolestí zad a je tak vhodné ji navštívit především po fyzicky náročném výkonu, například po závodě nebo namáhavé práci. Při dlouhodobých problémech se zády z důvodu špatné životosprávy nebo sedavého a stresového zaměstnání však jde pouze o krátkodobou úlevu od následků problému, neodstraňuje jeho příčiny.

 

Jak udělám sedavou kancelářskou práci zdravější (méně nezdravou)?

Základem je ergonomické pracoviště zahrnující ergonomickou židli s dostatečnými možnostmi nastavení, aby se dala přizpůsobit vaší postavě, a uspořádaný, výškově nastavitelný stůl. Možnost nastavení výšky pracovní desky vám umožňuje se při práci postavit, díky čemuž dojde k aktivaci svalů středu těla a nohou. 

Pokud budete tuto funkci pravidelně využívat, výsledkem bude zmírnění následků dlouhého sezení. Také nezapomeňte na dodržování zásad správného sezení, zejména při celodenní práci na počítači.

Jak mám předejít nadměrnému stresu v náročné práci?

Stresové situace k některým zaměstnáním bohužel patří a z různých důvodů samozřejmě nemusí být nejlepší řešení zaměstnání změnit. Pomoci může například lepší plánování úkolů, kdy si všechny úkoly zapíšete do kalendáře a každý den si necháte chvíli na neplánovaná zdržení, která zaručeně přijdou. Praktické je využívat online kalendář, který umožňuje snadné zadávání úkolů a jejich přesun.

Dále je dobré mít motivaci, která vás bude v hlavě celou pracovní dobu provázet. Těšit se můžete například na to, že se hned po pracovní době budete moci věnovat svým zájmům, půjdete večer do společnosti nebo budete trávit čas s partnerem.

Co dalšího dělat proti bolesti zad?

Kromě doporučených sportů, kompenzačních cviků, protahování a omezení špatného sezení, věnujte pozornost výběru ortopedické matrace a kvalitní obuvi. S tím vám pomůže fyzioterapeut nebo lékař, který vás nasměruje na příslušné specialisty.

Text: Petr Krauz

Zdroj foto: Canva, Liftor.cz

Potřebujete poradit s výběrem?

info@liftor.cz

+420 739 556 148

Galerie
Reference
Blog
FAQ
Kontakt
Příslušenství
Sestavit stůl

© 2021 Liftor s.r.o.

provozovna: Šlovická 1360, 33441 Dobřany
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň

IČ: 08632197

Sledujte nás

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.