[Přeskočit k obsahu]

Časté sezení: trpí záda, klouby, ale také dýchání a vnitřní orgány


Sed se stal v posledních letech nedílnou součástí našich životů. Sedíme v práci, sedíme doma, sedíme ve volném čase. Sedíme zkrátka příliš a často. Sed je však tou nejméně vhodnou aktivitou, na kterou naše těla nejsou stavěná. Proč není dlouhodobý sed vhodný?

Záda

Při dlouhodobém sezení trpí především naše záda. Sed je pozicí, při které je na meziobratlové ploténky vyvíjen největší tlak. Pokud je tento tlak rozložen nerovnoměrně, hrozí jejich uskřinutí, případně až vyhřeznutí. Pokud bude takto vyhřezlá ploténka tlačit na nervové struktury v jejím okolí, může být příčinou typických bolestí.

Svaly

Aby byly naše svaly aktivní, musíme se hýbat. Sed sám o sobě je velmi pasivní záležitostí. Máme velkou opěrnou bázi i plochu, většinou se ještě uvolněně vyvěsíme do židle či křesla, takže nemusíme dělat skutečně vůbec nic. Tato inaktivita vede k ochabování svalstva na jedné straně a k jeho zkracování na straně druhé. Mluvíme pak o svalových dysbalancích, které jsou jednou z příčin bolestí pohybového aparátu.

Klouby

Další strukturou našeho těla, pro kterou je nutný pohyb, jsou naše klouby. Jestliže jsou drženy dlouho v jedné pozici, dochází k tuhnutí kloubního pouzdra a zahušťování tekutiny uvnitř kloubu. Klouby, zejména ty velké (kyčelní, ramenní), pak nejsou schopny obstát v zátěži běžného života a dochází k jejich nadměrnému opotřebení a s tím spojeným bolestem.

 

Bolesti zad

Vnitřní orgány

Pokud sedíme v uvolněném sedu, s vyhrbením a vysunutím ramen vpřed, ovlivňujeme negativně i naše vnitřní orgány. Při příliš velké kyfóze (vyhrbení) jsou stlačeny a nemusí fungovat kvalitně. Protože je naše tělo jeden celek a přes fascie (blanité obaly svalů a orgánů) propojeno skutečně od hlavy až k patě, může se dlouhodobá dysfunkce vnitřních orgánů projevovat bolestí v pohybovém aparátu.

Dýchání

Hlavní dýchací sval (bránice) i další dechové svaly řadíme mezi svaly posturální, tedy svaly podílející se na udržování vzpřímeného držení těla. Tyto svaly se nachází na trupu, takže když dlouhodobě sedíme a zejména v příliš velkém vyhrbení, nemohou tyto svaly fungovat správně. Nejenže se tak snižuje kapacita plic a výkonnost těchto svalů pro dechové funkce, ale také dochází k narušení jejich funkce posturální. Výsledkem jsou pak již zmiňované svalové dysbalance.

 

Autorka článku: Veronika Kristková

Zdroj foto: Canva

 

Potřebujete poradit s výběrem?

info@liftor.cz

+420 739 556 148

Stoly
Galerie
Reference
Blog
FAQ
Kontakt
Sestavit stůl

© 2021 Liftor s.r.o.

provozovna: Republikánská 1179/47, 312 00 Plzeň
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň

IČ: 08632197

Sledujte nás

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.