[Přeskočit k obsahu]

Pracovní stres: Jak se mu vyhnout na homeoffice


Poslední rok byl náročnější než léta před ním. Kromě klasického pracovního stresu se přidal i strach o zdraví a lockdown. I když by se na první pohled mohlo zdát, že homeoffice, na který jsme museli nastoupit, bude klidnějším pracovním obdobím, opak byl pravdou. Doma se na nás kromě práce totiž sypou i „běžné denní problémy“. Jak si zorganizovat čas a jak pracovat efektivně a bez stresu?

Mnozí z nás možná před rokem zajásali, když jim jejich zaměstnavatel doporučil práci z domova, protože právem zavládl u většiny pocit, že lépe sladí pracovní a osobní život. Práce v kanceláři nebo v openspacech bývá psychicky náročná, hlavně s ohledem na soustředění se na práci. Nebo alespoň takový jsme měli pocit. Doma ale mohou hrozit další problémy, včetně rychlejšího syndromu vyhoření. Jak to?

Mám volno, nebo ne?

Toť otázka. Při práci z domova se velmi snadno vytrácí časové, prostorové a mentální hranice pracovního a volného času. Do běžných pracovních úkolů se nám začnou vkrádat drobné požadavky dětí, mytí nádobí, sledování sociálních sítí nebo nových zpráv, hraní her, únava, spánek po obědě nebo stres z neznámých situací (často u otců, kteří najednou musí pracovat v domácnosti s malými dětmi). Nastává tak doba, kdy jsme neustále on-line, pracujeme po nocích a bez kvalitních přestávek. Domov tak přestává být místem, kde odpočíváme a radujeme se společně s dalšími členy rodiny. Není tak divu, že jsme mnohem více ve stresu, hrozí nám zdravotní potíže nebo syndrom vyhoření. Jak tomu zabránit?

Otec na home office

1. Doma jako v práci

Přestaňte být nonstop online. I doma dodržujte stanovenou pracovní dobu. Vytvořte si pracovní rozvrh, který budete dodržovat, aby si ve volném čase stihl mozek odpočinout a tělo regenerovat. Vytvořte si denní to do listy, zapište si časové rozmezí, stanovte si čas na organizační činnosti jako je čtení emailů nebo komunikace s klienty a dělejte si pravidelné pauzy.

2. Hlavní je se převléknout

Taky jste se doma nachytali v pyžamu ještě ve dvě odpoledne? Homeoffice je přímo lákadlem chodit pozdě spát, pozdě vstávat a nepřevlékat se z pyžama. Pomyslnou hranici práce a domova vytvoříte tak, že svléknete pyžamo nebo tepláky a obléknete se tak, jako byste šli do kanceláře. 

3. Pracovní koutek jen pro vás

Počítač na klíně při sezení na gauči, pracovní hovory z postele...to je sice na chvíli fajn, ale z dlouhodobého hlediska ztrácíte pojem o tom, kdy pracujete, kdy se bavíte a kdy už vlastně máte volno. Domácí kanceláří se vyřeší hned několik problémů – bolest zad, klid a soukromí pro práci, nižší produktivita a ztráta hranic volného času. Základem domácí kanceláře (nebo pracovního koutku) by měl být dobrý a výškově nastavitelný stůl, který zabrání bolestem zad, a pohodlná židle.

 

Pracovni kout

 

4. Využijte pomoc zvenčí

Doma skončila většinou celá rodina. Je to pro mnohé členy rodiny nová situace, protože zvládnout online výuku a homeoffice v jednom bytě se zdá na první pohled až nemyslitelné. Podělte se proto s ostatními členy rodiny o „domácí povinnosti“. Čeká vás jako maminku důležitý call? Pak poproste manžela, aby děti zabavil. Nenechávejte vše jen na svých bedrech. U více lidí, kteří pracují z jednoho bytu, je vždy důležitá spolupráce a kooperace. Zkuste si pracovní rozvrhy každé ráno projít společně, abyste věděli, kdy je potřeba podat druhému pomocnou ruku.

 

5. Vypněte sociální sítě

Možná to ani nevidíte – ale doma mnohem častěji při práci zabrousíme na FB nebo Instagram. Jen mrknu, říkáte. Z mrknutí je pak klidně i hodinka surfování. A co takový Netflix? Uf! Na stanovenou pracovní dobu všechny tyto vymoženosti vypněte. Nebudete tak mít večer výčitky z toho, že jste nestihli všechno udělat jen kvůli novým dílům oblíbeného seriálu nebo kvůli projíždění stories přátel.

Socialni site

6. Nezapomínejte na odpočinek

Jakmile skončí pracovní doba, nemilosrdně vypněte počítač a nereagujte na pracovní mejly ani v mobilu. Naopak se běžte projít, zacvičte si, projeďte se na kole. Aktivní odpočinek klidně obohaťte o čtení knihy, sledování filmu či hraní deskových her. Lenošení je totiž taky třeba. Hlavně na homeoffice.

7. Naučte se říkat NE

Jakoby se zdálo, že vaši kolegové mají pocit, že doma máte víc prostoru proto plnit jejich požadavky navíc. A vy zase možná máte pocit, že musíte udělat vše, co po vás nadřízení chtějí, okamžitě. Jinak by to vypadalo, že se „flákáte“. Je to opravdu jen pocit. Pokud nejde o něco akutního, máte právo pracovat podle stanoveného pracovního rozvrhu a "to do" listu, máte právo na to po pracovní době vypnout počítač a máte právo říct: „Ne, dnes už to nestihnu!“.

 

Autor: Jana Kantorová

Zdroj fotek: Liftor.cz; Canva

Potřebujete poradit s výběrem?

info@liftor.cz

+420 739 556 148

Stoly
Galerie
Reference
Blog
FAQ
Kontakt
Sestavit stůl

© 2021 Liftor s.r.o.

provozovna: Republikánská 1179/47, 312 00 Plzeň
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň

IČ: 08632197

Sledujte nás

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.