[Přeskočit k obsahu]

Distanční výuka a polohovací stoly


Už více než rok se žáci a studenti učí na dálku, přes tablet nebo počítač. Z provizorního řešení se stal nový standard a lze očekávat, že i přes otevření škol se děti k domácí výuce ještě několikrát vrátí. Jak uzpůsobit podmínky distančního učení tak, aby jejich zdraví netrpělo?

 

Výuka v domácích podmínkách je pro děti náročnější než ve škole. Musejí se totiž vyrovnat s:

  • rušivými elementy (další děti, zvířata, televize, aj.),

  • ovládáním složitých technologií (a často i s kvalitou připojení),

  • nevyhovujícím domácím nábytkem.

Zejména poslední bod si svou daň nevybírá jen na schopnosti soustředit se, ale i na zdraví. Psací stoly a židle ve školách podléhají přísným normám, ve kterých se klade důraz především na ergonomii.

Školní den má také pevně daný řád. Výuka se v pravidelných blocích střídá s přestávkami pro uvolnění tělesného aparátu, u mladších dětí bývá učení navíc proloženo interaktivními hrami. To vše pomáhá předcházet škodlivým následkům nadměrného sezení. Přesto i školy experimentují s výukou vestoje (viz dále).

Většina domácností ovšem na tento styl výuky není uzpůsobena. Židle a stoly, které naše děti využívají, nejsou často pro dlouhé učení vhodné, např. už jen proto, že jde o levnější kousky s omezenými možnostmi uzpůsobení. Řada žáků navíc tráví část výuky třeba na gauči nebo dokonce v posteli.

 

Výuka vsedě ohrožuje zdraví

V roce 2016 vyšel ve vědeckém periodiku Sports Medicine přehled o 13 vědeckých experimentech, které zkoumaly dopad výuky vestoje na zdraví a soustředění žáků. Ve většině hodnocených studií si děti mohly vybrat mezi výukou vsedě a vestoje. Využity byly jak statické desky pro práci vestoje, tak polohovací stoly.

Z výsledků vyplynulo, že pokud děti měly možnost výběru, trávily část výuky vestoje (což se mj. pojilo i s vyšším energetickým výdejem). Podle subjektivního dojmu učitelů, kteří se experimentů účastnili, se žáci při výuce vestoje také lépe soustředili

To ostatně koresponduje s výsledky jiného výzkumu (Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention), podle kterého vede práce vestoje k 45% zvýšení produktivity. Podle studie z roku 2014 (The effect of stand-biased desks on academic engagement: an exploratory study) se zase děti při práci vestoje zvládnou na probíranou látku koncentrovat déle než jejich spolužáci usazení v lavicích.

třída

Výuka s využitím polohovacích stolů může být jeden ze způsobů, jak bojovat proti dětské nadváze a obezitě, kterými v Česku – dle Světové zdravotnické organizace – trpí v souhrnu  více než třetina dětí. Dle zmíněného přehledu stráví žáků ve škole až 70 % času sezením a tento stereotyp si často přenáší do dospělosti. Tyto návyky je velmi obtížné  odstranit a v konečném důsledku mohou významně snižovat budoucí kvalitu života.

Polohovací stoly mohou zároveň pomoci žákům s ADHD k lepšímu chápání učiva. Při výuce vestoje totiž mohou snadněji provozovat různé mikrohyby, které jim napomáhají k soustředění.

 

Investice do kvalitního stolu je nezbytností

Je proto důležité zvážit, zda podobným následkům chceme vystavit i naše děti. Nespornou výhodou polohovacího stolu je fakt, že „roste“ spolu s potomkem. Lze jej přizpůsobit výšce dítěte při stání i vsedě a dodržovat tak zásady správného sezení. Navíc není potřeba každých několik let pořizovat nový stůl s odlišnou výškou desky.

Při výběru výškově nastavitelného stolu vezměte v potaz především:

  • výšku dítěte (mělo by být vysoké alespoň 130 cm, aby na desku v nejnižší poloze pohodlně dosáhlo),

  • zda je v dětském pokoji dostatek osvětlení (lze kompenzovat tzv. flickr-free lampou, která lze ke stolu dokoupit),

  • stabilitu stolu (aby nedošlo k jeho převrácení – kvalitní polohovací stoly stojí na pevných nohách),

  • rozsah pracovní plochy (u stolů Liftor může být až 220 × 100 cm),

  • možnost ukládání jednotlivých poloh do paměťové jednotky,

  • bezpečnost segmentů noh při změně polohy (viz 2segmentové vs. 3segmentové nohy u polohovacího stolu: které vybrat?).

Bližší informace dále zjistíte v průvodci výběrem výškově nastavitelného stolu a v článku o příslušenství k polohovacím stolům.

  

Shrnutí článku:

  • Dlouhodobá distanční výuka není vyhovující kvůli obtížně upravitelnému nábytku – především stolu a židli.
  • Z výsledků řady výzkumů vyplynulo, že výuka vestoje pomáhá žákům k lepšímu soustředění a upevnění pohybových návyků.
  • Při výběru polohovacího stolu je důležitý jeho výškový rozsah, stabilita a bezpečnost.

 

Sestavit polohovací stůl na míru

Potřebujete poradit s výběrem?

info@liftor.cz

+420 739 556 148

Stoly
Galerie
Reference
Blog
FAQ
Kontakt
Sestavit stůl

© 2021 Liftor s.r.o.

provozovna: Republikánská 1179/47, 312 00 Plzeň
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň

IČ: 08632197

Sledujte nás

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.