[Přeskočit k obsahu]

Co na křečové žíly? Vitamín C, polohovací stůl a pohyb


Riziko onemocnění křečovými žilami snížíte relativně jednoduchou úpravou životosprávy. Přečtěte si, jak postupovat – a proč se křečové žíly nevyplatí podceňovat.

Obsah:

 

Co jsou křečové žíly?

Označujeme tak onemocnění, při kterém dochází k vytlačení žil na dolních končetinách. Jedná se o jednu z nejrozšířenějších civilizačních chorob – podle odhadů trpí křečovými žilami asi 85 % lidí.

Mezi hlavní rizikové faktory, které se na vzniku křečových žil podílí, patří:

  • genetické předpoklady (sklon ke křečovým žilám se často dědí),

  • pohlaví (častěji se vyskytují u žen), 

  • vyšší věk (čím starší člověk, tím větší riziko výskytu křečových žil),

  • životní styl (rizikové je kouření, obezita a sedavé zaměstnání).

Nadměrné sezení – v práci, ve veřejné dopravě i doma – narušuje přirozený krevní oběh. Nadbytečná krev se shromažďuje v dolních končetinách a tlačí na žilní stěny. To vede k jejich postupnému rozšíření, což se projevuje typickými výdutěmi viditelnými na pokožce.

Vzniku a redukci křečových žil vám pomůže předejít především omezení sedavého stereotypu v práci. Nezáleží totiž na tom, zda jste mimo kancelář aktivní sportovec – ani hodinový běh nedokáže 8 proseděných hodin denně dostatečně kompenzovat (viz dále).

 

Zdravotní důsledky křečových žil

Křečové žíly nejsou jen kosmetický problém. Pokud se neléčí, postupně se přidává napětí, pálení a bolesti dolních končetin.

V pokročilé fázi onemocnění dochází ke vzniku obtížně léčitelných bércových vředů. Významně se také zvyšuje riziko žilní trombózy, která může vést až k srdečnímu infarktu, mozkové mrtvici nebo plicní embolii.

 

Co na křečové žíly?

Abyste byli v boji s křečovými žilami úspěšní, je potřeba potlačit alespoň některé z výše zmíněných rizikových faktorů. Mezi účinné prostředky patří:

 

Zdravé stravování a užívání vitamínu C

Asi netřeba říkat, že základem zdravého těla je vyvážený, pestrý jídelníček. Měl by se skládat mj. z libového masa, mléčných výrobků, vajec (popř. jejich veganských alternativ) a velkého množství zeleniny a ovoce. Tyto potraviny jsou totiž zdrojem kvalitních bílkovin a tuků, obsahují také nezanedbatelné množství vlákniny, vitamínů a minerálů. Sacharidy jsou v nich naopak zastoupeny v přiměřeném množství.

S léčbou a prevencí křečových žil může pomoci vitamín C (kyselina askorbová), který je nezbytný pro tvorbu kolagenu a elastinu. Tyto proteiny pomáhájí udržovat pevnost a pružnost cév. Jako významný antioxidant se vitamín C podílí také na potlačení zánětu (a tedy i bolesti).

Doporučená denní dávka vitamínu C je 75 až 110 mg, při otoku nohou a problémech s křečovými žilami až 250 mg. Mezi významné zdroje „céčka“ patří:

  • šípky (2 000 mg / 100 g),

  • růžičková kapusta (115 mg / 100 g),

  • kiwi (90 mg / 100 g),

  • brokolice (90 mg / 100 g).

zdravá strava

Oblíbeným prostředkem ke zlepšení krevního oběhu a průchodnosti cév je extrakt z ginkgo biloby (jinanu dvoulaločného), který také potlačuje tvorbu krevních sraženin. Výtažek můžete užívat ve formě čajů nebo výživových doplňků.

 

Pohyb a využívání polohovacího stolu

Křečovým žilám (a dalším problémům – viz článek o škodlivém sezení) zabráníte pravidelným pohybem. Stačí se např. každých 20 minut protáhnout.

Ještě efektivnější je střídání sedavé práce s prací vestoje pomocí výškově nastavitelného stolu. Umožňuje změnit výšku desky s pomocí jednoduchého ovládacího panelu a jednotlivé polohy uložit do paměťové jednotky.

Na e-shopu Liftor nabízíme dva typy polohovacích stolů: výrobek se 2segmentovými stolovými nohami má výškový rozsah 71 až 121 cm (a nosnost 70 kg), výrobek se 3segmentovými stolovými nohami nabízí rozsah 58 až 123 cm (nosnost 120 kg). Detailněji rozebíráme rozdíly v článcích o rozdílech mezi nohami se 2 a 3 segmenty a v průvodci výběrem výškově nastavitelného stolu.

Při práci vsedě i vestoje je důležité dodržovat zásady ergonomie:

ergonomie práce vestoje a vsedě

Cirkulaci krve podpoříte také následujícím cvikem

  • postavte se vzpřímeně s chodidly rovnoběžně u sebe,

  • zvednutím pat přeneste pomalu váhu těla na špičky nohou,

  • pomalu přeneste svou váhu zpět na paty (zvednutím špiček).

Na prokrvení chodidel můžete využít také dřevěné masážní válečky, které se používají v reflexní terapii.

 

Střídavá sprcha a masáže

Po celodenní námaze můžete nateklým nohám ulevit jejich střídavým sprchováním (lze aplikovat i na celé tělo). Nejprve končetiny zahřejte teplou vodou o teplotě asi 38 °C, následně je zchlaďte studenou sprchou. Jedná se i o dobré průpravné cvičení na otužování a posílení obranyschopnosti. 

Po střídavé sprše doporučujeme nohy promasírovat. K masáži využijte rostlinné oleje (slunečnicový, mandlový, extrakt z pšeničných klíčů) s max. 3 až 5 kapkami esenciálních olejů (např. výtažek z citrónu, heřmánku nebo levandule). Důkladnou masáží podpoříte krevní oběh a prokrvení končetin.

 

Shrnutí článku:

  • Křečové žíly postihují až 85 % populace. Vedle genetické zátěže jsou hlavními rizikovými faktory obezita, sedavý způsob života a vyšší věk.
  • Vitamín C pomáhá zachovat pružnost cév dolních končetin. Doporučená denní dávka je 75 až 250 mg.
  • Výbornou prevencí proti křečovým žilám je pravidelný pohyb, popř. změna pracovní pozice. Té snadno dosáhnete s polohovacími stoly.
  • S nateklými dolními končetinami vám pomůže střídavá sprcha, popř. masáž.

 

Sestavit polohovací stůl na míru

Potřebujete poradit s výběrem?

info@liftor.cz

+420 739 556 148

Stoly
Galerie
Reference
Blog
FAQ
Kontakt
Sestavit stůl

© 2021 Liftor s.r.o.

provozovna: Republikánská 1179/47, 312 00 Plzeň
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň

IČ: 08632197

Sledujte nás

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.