Objednávky s doručením do Vánoc přijímáme do 15.12.2021

[Přeskočit k obsahu]

5 tipů, jak se lépe soustředit při práci na počítači


Lépe se soustředit na práci - to se snadno řekne, ale jak na to? Poradíme vám, jak zvýšit koncentraci při práci na počítači, a ještě něco navíc. Zjistíte, že to není taková věda.

1. Nenechte se rozptylovat

Každý jsme jiný: někdo potřebuje k soustředění naprosté ticho, jinému vyhovuje třeba hudba na pozadí. V domácí kanceláři si své ideální podmínky vytvoříte snadněji. Pokud ale sdílíte pracoviště s dalšími lidmi, může to být složitější. Naštěstí existují sluchátka, která pomohou utvořit si soukromou bublinu s podmínkami, jaké vám vyhovují. I když počítače umožňují pracovat efektivněji a soustředěněji, zároveň vás ale mohou vyrušovat upozorněními na e-maily, zprávy ze sociálních sítí atd. Ale víte, že Windows 10 obsahují Pomocníka pro lepší soustředění? V něm si můžete nastavit dobu, kdy vám počítač nebude zobrazovat žádná upozornění, která by vás rozptylovala. Jakmile stanovená doba skončí, ukáže vám souhrn všeho, na co vás chtěl během ní upozornit.

 

2. Správným sezením proti únavě

Dlouhé sezení u počítače je únavné a snižuje koncentraci. Vhodnou výškou židle přesně podle své postavy a správnou pozicí rukou a hlavy tomu však předejdete. Nastavte si sedadlo židle nebo křesla tak vysoko, aby vaše chodidla spočívala celou plochou na podlaze a kolena svírala pravý úhel. Ruce položte dlaněmi na stůl s lokty ohnutými v pravém úhlu, aby předloktí ležela celou délkou na stole. Monitor umístěte tak, abyste jeho horní hranu měli přímo před očima. Pokud sedíte za běžným kancelářským stolem, může být komplikované nastavit židli do optimální výšky. Buď máte ve správné poloze nohy, nebo ruce. Zkuste hýbat stolem. Ještě lepší je ale střídat polohu vsedě s prací vestoje a občasným protažením. S výškově nastavitelným stolem to zvládnete jednoduše. Snížíte tím únavu a budete se lépe a déle soustředit. V neposlední řadě tím zabráníte zdravotním problémům ze sedavého zaměstnání, jako jsou bolesti zad, krční páteře nebo kloubů a šlach na rukách.

Bolest zad

 

3. Ulevte očím

Unavené oči odvádějí pozornost od pracovních úkolů. Přitom právě práce na počítači zrak velmi zatěžuje. Zajistěte dobré osvětlení pracovní plochy stolní lampou, neboť soustředěné světlo zlepší vaši koncentraci. Pomoci může i seřízení monitoru, především jasu a kontrastu zobrazení. Jas nastavte na nižší hodnotu, kontrast naopak na vyšší – černý text na bílém pozadí je ideální kombinací. Na monitoru si můžete upravit i barevnou teplotu. Hraje důležitou roli, protože nižší teplota omezuje množství modré složky světla, jež nepříznivě působí na oči. V neposlední řadě zvažte použití speciálních brýlí pro práci na počítači, které sníží zrakovou únavu a pomohou udržet koncentraci.

 

4. Uspořádání pracoviště

Pokud můžete ovlivnit umístění svého stolu, tedy v samostatné kanceláři nebo doma, postavte ho tak, abyste neseděli zády ke dveřím. Podvědomě to v člověku vyvolává pocit ohrožení, což narušuje soustředění. Stůl by měl stát tak, aby na něj dopadalo světlo oknem, ale neoslňovalo vás. Také monitor počítače vás nemá ozařovat natolik, že nebudete dobře vidět zobrazený obsah. Dejte si k ruce vše, co potřebujete k práci, stejně jako hrnek s kávou nebo sklenici vody, telefon či dokumenty, které při práci používáte.

 

 

5. Pravidelné přestávky

Rozdělení práce na stejné úseky s pravidelnými přestávkami vám pomůže nejen s koncentrací, ale také s vyhodnocením efektivity své práce a časové náročnosti jednotlivých úseků. Prakticky je tato problematika rozvinuta v metodě Pomodoro, tedy rajčete. Její autor používal kuchyňskou minutku ve tvaru rajčete k rozdělení úkolů na stejnoměrné úseky – 20 minut práce následovaných pěti minutami přestávky. Po čtyřech takových úsecích neboli setech následuje delší přestávka na cca 30 minut. Přestávky využijte na protažení, cvičení nebo třeba na svačinu, vyvarujte se ale prohlížení notifikací ze sociálních sítí, e-mailů či displejů vůbec. Představují totiž stejnou zátěž jako monitory, takže vaše soustředění pro další práci klesne. Na oběd si zajděte raději mimo kancelář. Opustíte tak pracovní prostředí, což vám umožní se po návratu plně koncentrovat. Pravidelné přestávky lze díky polohovacím stolům využít ke změně pracovní pozice ze sedu do stoje. Taková změna je prospěšná jak pro udržení koncentrace, tak i pro zdraví. Vstoje dokonce pracovali titáni literatury, např. Hemingway. I vy budete vestoje pracovat soustředěněji, efektivněji a rychleji.

Text: Eva Suchomelová

Foto: Canva, Liftor

Potřebujete poradit s výběrem?

info@liftor.cz

+420 739 556 148

Stoly
Galerie
Reference
Blog
FAQ
Kontakt
Sestavit stůl

© 2021 Liftor s.r.o.

provozovna: Republikánská 1179/47, 312 00 Plzeň
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň

IČ: 08632197

Sledujte nás

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.