[Přeskočit k obsahu]

Je zdravé chodit naboso?

V poslední době můžete čím dál častěji narazit na jedince, kteří chodí bez bot. A to všude a za každého počasí. Možná vás napadá, proč to dělají? A je to pro naše nohy opravdu zdravé, nebo se jedná jen o módní výstřelek?


Kde se vzaly boty?

Podle výzkumů byly první boty nalezeny v době kamenné. Jejich stáří se odhaduje až na sedm tisíc let. Vědci však postupně objevují další důkazy, že lidé se obouvali už daleko dřív. Podle jeskynních maleb by to mohlo být až dvanáct tisíc let nazpět. Boty tehdy sloužily především jako ochrana před zimou či zraněním, později také jako ochrana před špínou a nečistotami. Vyráběly se většinou z kůže, lýka či kůry stromů a pro lepší izolaci se vycpávaly senem.

 

Boty jen pro bohaté

Ve starém Řecku a Římě nosily boty jen urození lidé, kdežto ti chudší chodili bosí. Až postupem času získaly boty i další funkci – symbol společenského postavení. V souvislosti s tím se podstatně změnil i tvar a vlastnosti bot. A někdy byla nasnadě otázka, zda mají boty sloužit k chození, nebo spíše mučení. Například v době Marie Antoinetty byly žádoucí boty malé velikosti. Ona sama nosila velikost 33. Dobové knihy dokonce radí, že pokud chcete mít hezké nohy, je potřeba je hned odmalička obvazovat. Tento kult pocházel z Číny, kde se již od 11. století dívky snažily, aby měly nohy velikosti lotosového poupěte. Cesta k tomu byla však velmi bolestivá, vyžadovala například i lámání kostí.

 

Jsou boty vůbec nutné?

I v dnešní době hodně řešíme, jak boty vypadají. Jsou součástí našeho image. Málokdy nás ale napadne otázka, co na to říkají naše nohy? Podívejte se i na své boty. Jejich typický tvar se vyznačuje zvýšenou patou, podporou vnitřní klenby ve střední úrovni chodidla a špičatou špičkou. Jenže má takový tvar i naše noha? Ta odpovídá spíše tvaru písmene V. V oblasti paty je užší a v oblasti prstů se rozšiřuje.

 

Trpí především ženy

Sice se říká, že se pro krásu musí trpět, ale nošením vysokých podpatků si ženy zadělávají na mnoho problémů. Vysoké boty se totiž v přední části zužují ještě víc než ty běžné a dochází k silnému těsnání prstů. Při častém nošení se objevují deformace chodidla a vbočený palec, neboli hallux valgus. Samotná chůze na podpatcích pro nás navíc není přirozená. Dochází ke zkracování lýtkových svalů, bolestí kolen a vychýlení pánve.

 

Vysoké podpatky

Co je to barefoot obuv?

V souvislosti s chůzí naboso se také často mluví o barefoot. Jedná se o velmi ohebnou obuv, která má tenkou podrážku, běžně měří pouhých několik milimetrů. Podrážka je navíc všude stejně vysoká, to znamená, že bota nemá žádný podpatek. To dovoluje noze vnímat všechny nerovnosti povrchu. Zároveň je dostatečně široká, a tak nedochází k výše popsanému stlačování prstů a deformacím.

 

Chodidlo jako naše opora

Noha uvězněná v botách na vysokých podpatcích jen těžko může být naší stabilní oporou. Pamatujte na to, že nohy jsou tím, co nese naše tělo. A pokud nejsou v pořádku, objevuje se řada zdravotních potíží. Bolesti zad, kyčlí, kolen, nebo dokonce i bolesti hlavy… Tyto problémy často pramení už v našem dětství. Řada dětí má problémy s plochou nohou, ale místo aktivního řešení (cvičení, stimulace chodidla) lékaři naordinují pasivní vložky do bot a chodidlo je tak oslabeno ještě víc.

 

Pomůže nohám chůze naboso?

Existuje nějaká možnost, jak funkci chodidel zase zlepšit? Mnoho lékařů a odborníků se kloní k častější chůzi naboso či v barefoot obuvi. Díky tomu je chodidlo dostatečně stimulováno.

A jaké další výhody chůze naboso má?

-        redukce deformací chodidla

-        stabilnější chůze a nižší riziko podvrtnutí

-        ochrana nohou proti plísním (nohy mohou „dýchat“)

-        zmírnění bolesti zad a kloubů

-        celkové zlepšení držení těla

A v neposlední řadě ušetříte, protože nebudete muset tak často kupovat nové boty.

 

Chůze je pro naše zdraví a kondici velmi důležitá. Víte, že pomáhá i proti bolesti zad?

 

Na začátku to trochu bolí

Jestliže se rozhodnete zkusit chůzi naboso, počítejte s tím, že ze začátku to může být trochu nepříjemné, nebo bolestivé. Ale nohy si brzy zvyknou. Důležité je začínat pozvolna, nepřetěžovat nohy, jinak vás naopak záda a kolena budou opět bolet. Pokud cítíte, že už je toho na vás moc, nazujte si boty. Pro začátek můžete zkusit i speciální stezky, které jsou určené pro chůzi naboso. Takové už existují i u nás. Nebo se dokonce pořádají i turistické výlety naboso.

 

Chodit všude bos?

Ne všechny povrchy jsou zcela ideální pro delší chůzi naboso. Řeč je především o zpevněných cestách, asfaltkách, betonu apod. Bez bot nedochází k tlumení nárazů a mohou trpět naše klouby. Navíc se objevují i záněty Achillovy šlachy, protože ta se snaží nárazy tlumit. Nejlepší je obuv v tomto případě střídat.

 

Bez bot choďte především tam, kde může být chodidlo i nějak stimulováno, k čemuž na hladkém asfaltu nedochází. Hodí se tak polní, lesní cesty, ale i travnaté plochy, kamínky apod. Také nezapomeňte na správnou techniku chůze. Chodidlo pokládáme přes patu, malík a pak palec. Jestliže máte podezření, že trpíte na ploché nohy, svěřte se do rukou podologa, který vám poradí i ohledně chůze. Cvičením se dá mnohé zlepšit, existují totiž cviky i na posílení nožní klenby.

 

Chůze je důležitá i v prevenci řady onemocnění. Například proti vzniku křečových žil.

 

A co běh naboso?

Věděli jste, že v roce 1960 vyhrál zlatou olympijskou medaili v maratonu muž, který běhal bos? A navíc ještě vytvořil světový rekord. Pokud byste chtěli něco podobného zkusit i vy, pamatujte na to, že nestačí jen zout boty a vydat se do terénu. Běh naboso vyžaduje perfektní zvládnutí techniky, abyste si spíš neublížili. Navíc nohy musí být zvyklé na chůzi bez bot. Když si to shrneme: běhat naboso je dobré, ale vyžaduje to větší přípravu než jen chůze.

 

Pro koho není chůze naboso vhodná?

Chodit bez bot či nosit barefoot obuv mohou děti, i dospělí. Pozor by si snad měli dát jen ti, kteří se léčí s diabetem. Tam se může objevovat neuropatie dolních končetin a pak je nebezpečné sebemenší zranění. Pokud trpíte nějakými neurologickými či ortopedickými problémy, je vždy lepší chůzi naboso konzultovat s lékařem.

 

Autorka textu: Markéta Veselá

Zdroj foto: Canva.com

 

 

Mgr. Markéta Veselá, Ph.D.
Mgr. Markéta Veselá, Ph.D.

Její životní cestu vždy určovala láska k literatuře a psaní. Vystudovala Bohemistiku a Dějiny české novější literatury. Poté se vydala na dráhu redaktorky, již deset let píše články, příběhy, pohádky a jiné texty všeho druhu. Volný čas ráda tráví s knihou či štětcem v ruce. Téma polohovatelných stolů ji zaujalo proto, že při tvorbě slovem, ale i barvou je někdy zapotřebí se pořádně rozmáchnout.

Mapa míst, kde můžete naše stoly vyzkoušetZabezpečení pomocí SSL certifikátů GDPR ochrana osobních údajů Vracíme přírodě to, co si bereme

Kde můžete stoly Liftor vyzkoušet?

Potřebujete poradit s výběrem?
info@liftor.cz
+420 739 556 148

© 2022 Liftor s.r.o., provozovna: Šlovická 1360, 33441 Dobřany
Sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň, IČ: 08632197

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.