Objednávky s doručením do Vánoc přijímáme do 15.12.2021

[Přeskočit k obsahu]

Chůze a její význam v prevenci bolestí zad


Chůze je jedním z nejpřirozenějších lidských projevů. Je to zároveň nejjednodušší způsob, jak se udržovat v dobré kondici a předcházet problémům s pohybovým aparátem.  Je to rovněž jedna z nejdostupnějších a nejlevnějších pohybových aktivit. Nepotřebujete žádné speciální vybavení, prostě se stačí vhodně obléct, obout a můžete vyrazit.

Začít už u miminek

Zdravá chůze a její vývoj je proces, na který se tělo dítěte připravuje celou dobu, než se dítě samo postaví a rozejde v prostoru. Určitě tedy vývoj dítěte v žádném stádiu neurychlujte a nepomáhejte dítěti pasivně. Jedním z největších nešvarů rodičů je vodění dítěte, které ještě nechodí, za ruce nebo používání pasivních chodítek. Takovýto zásah do vývoje může negativně ovlivnit nejen chůzi samotnou, ale také být příčinou problémů s pohybovým aparátem v budoucnu.

Kompenzace statické zátěže

U dospělých jedinců může být chůze skvělým pomocníkem pro jejich zdraví. Pokud celý den v práci sedíte nebo stojíte, je chůze výborným způsobem, jak tuto statickou zátěž vykompenzovat. Výmluva, že nemáte čas, neobstojí. Můžete třeba vynechat auto nebo hromadnou dopravu a alespoň jednou týdně jít do práce pěšky. Stačí i vystoupit o pár zastávek dříve nebo zaparkovat auto na vzdálenějším parkovišti. Každý krok se počítá.

Proč je chůze tak prospěšná

Při chůzi by mělo docházet k mírné rotaci ramen vůči pánvi a naopak. Tato rotace je jedním ze základních předpokladů dobré funkce našeho trupu a páteře. Pokud tedy budete chodit správně, můžete tak předcházet bolestem zad. Při správné chůzi dochází také k protažení svalových skupin, které jsou zkrácené při dlouhodobém sezení. Toto zkrácení může přispívat ke vzniku svalových dysbalancí a být jednou z příčin bolestí pohybového aparátu, zejména v oblasti zad.

Dalším přínosem pro zdraví je napřímení trupu, které je pro zdravou chůzi nezbytné. Zkuste se při chůzi čas od času vědomě narovnat, nadlehčit hrudník nad pánví. Pozor na těžký batoh nebo kabelky a tašky nošené stále na jednom rameni. K lepšímu napřímení a zapojení horních končetin a trupu vám pomohou trekové hole.

Nordic walking

Trénink kondice a výdrže

Při chůzi se mohou zapojit velké svalové skupiny trupu a končetin. Aby tomu tak skutečně bylo, je třeba jít lehce svižným tempem. Zrychlete nebo alespoň prodlužte krok, volte chůzi ve členitém terénu nebo po schodech. Dosáhnete tak větší práce svalů a budete trénovat vaše srdce a plíce. Pokud si chcete dát skutečně do těla, zkuste chůzi s již zmiňovanými trekovými holemi nebo rovnou nordic walking.

Nácvik správné chůze

Vlivem sedavého zaměstnání nebo jednostranné a často asymetrické zátěže v práci i běžném denním životě bohužel velká část populace chodí špatně. Jestliže při chůzi vtáčíte nebo vytáčíte nadměrně špičky, šoupete nohama nebo chodíte asymetricky, nebude takovýto způsob chůze zrovna přínosem pro vaše zdraví. Ba právě naopak. Nesprávnou chůzi si můžete udržovat nevhodné pohybové stereotypy nebo si i ublížit.  Pokud si nejste jistí, zda správně chodíte anebo se chcete naučit, jak chodit správně, vyhledejte ve vašem okolí fyzioterapeuta. Určitě vám vysvětlí správnou techniku chůze a ukáže vám, jak chodit, aby měla chůze pro vaše zdraví ten správný přínos.

Autorka: Veronika Kristková

Foto: Canva

Potřebujete poradit s výběrem?

info@liftor.cz

+420 739 556 148

Stoly
Galerie
Reference
Blog
FAQ
Kontakt
Sestavit stůl

© 2021 Liftor s.r.o.

provozovna: Republikánská 1179/47, 312 00 Plzeň
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň

IČ: 08632197

Sledujte nás

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.