Poslední šance! Jarní výprodej: až 20 % na vybrané polohovací stoly a zdravotní židle! Platí pouze do 25.4. nebo do vyprodání zásob.

Jak dlouho stát u zvedacího stolu?

Stále mluvíme a píšeme o tom, jak se navyšuje čas, který my všichni trávíme vsedě a o možných zdravotních problémech, které s tím souvisejí. Řešením je zvedací stůl, u kterého může člověk pracovat vsedě i vestoje. Jak dlouho bychom ale měli při práci stát?  


Sedění versus stání při práci

Většina debat o sedění a stání při práci pochází od lidí, kteří denně tráví hodiny a hodiny „připoutaných“ ke stolu, a kteří sami pociťují negativní účinky dlouhodobého sezení. Na druhou stranu je řada profesí (například pracovníci v továrně u linky, kadeřnice, prodavačky atd.), které vyžadují dlouhé, někdy i celodenní stání na nohou, a to také není prospěšné. Co je tedy lepší? Stát nebo sedět u práce? Pravda je, jak už to bývá, někde uprostřed.

 

Účinky sedění

Problém není samotné sedění. Je to spíše doba, jak dlouho sedíme  vkuse. Kolik času denně nebo týdně prosedíme. A především způsob, jakým sedíme.

Problémy spojené se sedavým zaměstnáním se ještě zhoršují nedostatkem pohybu obecně, a to může vést k řadě problémů:

• Velké svaly nohou oslabují a jsou náchylné k namožení a natažení.

• Stehenní flexory se zkracují, což vede k problémům s kyčlemi.

• Vytvářejí se křečové žíly, které mohou způsobit krevní sraženiny nebo nepohodlí.

• Problémy s dolní částí zad se zhoršují špatnou polohou a sezením s „kulatými zády“, což může nakonec poškodit měkké tkáně a ploténky.

Velkou pomoc udělá ergonomická kancelářská židle, která část negativních účinků zmírní nebo dokonce odstraní. Není to však dokonalé řešení, protože účinky času tráveného vsedě se časem kumulují.

 

Účinky stání

Ani dlouhé stání při práci není bez rizika. Jako příliš dlouhé stání je definován stoj po dobu více než 8 hodin denně bez většího pohybu a chůze. Profese, které vyžadují celodenní stání, jsou běžně spojovány s bolestí dolní části zad, problémy se svaly a šlachami nohou a chronickou žilní nedostatečností.

Nicméně pro profese, které vyžadují dlouhé nebo časté sezení, existuje hned několik výhod spojených se stáním. Dokonce i stání na pár minut přináší jasná pozitiva:

  • Změna pozice uvolní záda a svaly ztuhlé dlouhým sezením.
  • Zlepší cirkulaci krve.
  • Podpoří lepší dýchání.
  • Usnadní trávicí procesy.
  • Zlepší vaši produktivitu a „probere“ vás.

 

Při práci si stoupněte

 

Jak dlouho bychom tedy měli při práci stát?

Vzhledem k tomu, že fyziologie každého jednotlivce je odlišná, přesný správný poměr sedění a stání se liší člověk od člověka. Většina ergoterapeutů doporučuje stát přibližně 5-15 minut každou hodinu při používání polohovacího stolu. Jedna studie publikovaná v British Journal of Sports Medicine uvádí, že ideální poměr stání a pohybu včetně přestávek od práce jsou dvě hodiny v rámci 8hodinového pracovního dne. Další odborníci doporučují navyšovat stání, chůzi a přirozený pohyb až na polovinu pracovní doby.

Pamatujte, že do doby „stání“ se započítává i další pohyb během dne - cesty ke kávovaru nebo ke stolu na oběd, procházky po kanceláři nebo po domě, krátká protažení. Všechno toto se započítává jako stání. Zvedací stůl vám velmi usnadní dosáhnout tohoto doporučeného času.

Další pravděpodobnou otázkou bude: Jak často byste měli u zvedacího stolu stát? Nebo, jak často se zvednout? Vzhledem k tomu, že časté změny polohy přinášejí největší prospěch, odborníci doporučují střídání mezi sezením a stáním každých přibližně 30 minut.

 

Jak na stání nezapomenout

Pro to, abyste nezapomněli si opravdu každých 30 minut stoupnout, je dobré si nastavit připomenutí na telefonu. Některé typy zvedacích stolů mají tuto funkci dokonce zabudovanou přímo ve svém ovladači. Pro někoho je ale tato notifikace zbytečná, anebo dokonce rozptylující. V takovém případě vám může pomoci spojit si stání s určitými činnostmi, jako jsou telefonní hovory nebo videohovory, což usnadní jeho začlenění. Přednostně stůjte, kdykoliv to jde.

 

Vytrvalost při stání

Jakýkoliv je váš cíl ohledně stání - například 30 minut za hodinu nebo 2 hodiny denně - je nejlepší ho navyšovat postupně. Pokud je stání nepohodlné nebo rozptylující, rozhodně si udělejte přestávku a sedněte si nebo se protáhněte. Možná zjistíte, že můžete stát déle, pokud váhu podržíte na špičkách nohou s mírně pokrčenými koleny, abyste ulevili bokům a kolenům.

 

Funkce, které usnadňují stání při práci

Tím nejdůležitějším „nástrojem“, který vám pomůže více stát při práci, je samotný stůl - stůl s nastavitelnou výškou. Čím rychlejší a jednodušší je nastavení, tím pravděpodobněji ho budete nadále začleňovat do svého každodenního režimu. Velmi tedy doporučujeme zvolit elektricky polohovací stůl a ideálně také stůl, který má ovladač vybavený pamětí, do které si můžete uložit různé pozice stolu.

Stojíte při práci opravdu často? Zvažte také pěnovou podložku pod chodidla, která usnadňuje stání. Tyto podložky jsou navrženy tak, aby poskytovaly jemnou a měkkou podporu pro pohodlné stání, čímž zabrání únavě nohou a zvýší dobu stání. Některé podložky obsahují navíc reflexní výstupky, které zlepšují krevní oběh a pomáhají s nepohodlím nohou.

 

Pěnová podložka pod nohy

 

Co dodat závěrem? Snad jen to, že doba stání při práci je opravdu velmi individuální. Stůjte tak dlouho, jak je vám příjemné. A zvedací stůl vám tento ideální poměr stání a sedu při práci výrazně usnadní.

Autorka: Pavla Maříková

Zdroj foto: Liftor.cz

500 Kč na nákup