Nejprodávanější stůl Liftor Vision ve slevě do 31. 10. 2022

[Přeskočit k obsahu]

Dynamické sezení: řešení pro všechny, kteří denně prosedí hodiny

Dlouhodobé sezení ať už v kanceláři na poradách, při práci na počítači nebo při cestě autem, s sebou nese mnoho negativních dopadů na naše zdraví. Trpí nejen záda, ale také například vnitřní orgány. Sezení v neměnné pozici ovlivňuje naše dýchání a podílí se tak na zvýšené únavnosti a ztrátě kondice. Jak ale na to, když prostě sedět v zaměstnání musíte? Zkuste takzvané dynamické sezení.


Sed ano, ale…

Přestože se ani odborníci často neshodnou na tom, zda je nebo není některá pozice pro sezení tou vyloženě špatnou a jak dlouho můžeme bezpečně sedět, můžeme s jistotou říct jediné. Nejhorší je dlouhé sezení v jedné neměnné pozici. Jestliže tedy chcete alespoň zmírnit negativní dopady sedu na naše zdraví, střídejte pozice i typy sedu. Nemusíte hned měnit pozici celého těla, někdy stačí jen posunout těžiště více dopředu, opřít si jinak ruce, změnit náklon trupu, ramen nebo pánve. Klíčem je různorodost. Každá změna mezi různými polohami znamená pohyb a pohyb je to, co nás pomáhá chránit před bolestí pohybového aparátu.

Pro větší dynamičnost můžete vyzkoušet třeba sezení na velkém míči nebo některou ze speciálních židlí. Jemné pohyby míče nebo speciální balanční židle Vám nedovolí tak brzy upadnout do nevhodného stereotypu a nutí Vaše svaly k větší aktivitě i během sezení. Výběru vhodné velikosti míče a typu židle je však třeba věnovat dostatečnou pozornost. Stejně tak je důležité uspořádat vhodně pracovní prostor, abychom si, byť nevědomky, nebudovali nějakou asymetrii.

Balanční židle pro aktivní sezení

A co takhle zkusit práci vestoje?

Pokud trávíte v kanceláři šest a více hodin denně, položte si otázku, zda musíte práci vykonávat pouze vsedě. Možná Vás to nikdy nenapadlo, ale velká část kancelářské práce se dá provádět i vestoje. Ve stoje můžete psát i číst na počítači i na papíře. Potřebujete k tomu jediné – vhodný polohovací stůl.

Změňte stereotypy

  • Jezdíte za klienty autem? Dělejte si pravidelné přestávky mezi jednotlivými schůzkami, během kterých se můžete u auta lehce protáhnout.
  • Prezentujete své služby a výrobky u klientů? Zkuste to vestoje. Bude Vás lépe vidět i slyšet a Vaše záda Vám budou vděčná.
  • Máte v práci pravidelné porady? Udělejte změnu a jděte všichni na procházku do nejbližšího parku. Nejenže ulevíte svému tělu, ale čerstvý vzduch Vám okysličí mozek a možná přijdou nové nápady.

Chodíte s kolegy nebo klienty na pracovní obědy? Vezměte si piknikovou deku a pro jednou si dejte oběd venku. Nebude to sice tak formální, ale Vašemu zdraví to jen prospěje.

Procházka uprostřed pracovního dne

Více pohybu

Pokud máte konzervativní kolegy a šéfa a piknik místo pracovního obědu by Vám neprošel, zkuste alespoň zapracovat sami na sobě. Neseďte více než 45 minut v jednom kuse, vkládejte do Vašeho dne krátké pauzy, ve kterých si můžete i v kanceláři zacvičit, zařaďte do svého dne rychlou chůzi a pravidelně sportujte. Pokud už Vás záda bolí, vyhledejte fyzioterapeuta a řiďte se jeho radami.

Autorka: Mgr. Veronika Kristková

Foto: Liftor.cz, Canva

Mgr. Veronika Kristková
Mgr. Veronika Kristková

Mgr. Veronika Kristková je zakladatelka a spolumajitelka terapeutického a vzdělávacího centra Fyzio Beskyd www.fyziobeskyd.cz. Je absolventkou Univerzity Palackého v Olomouci. Takřka 20 let se věnuje problematice držení těla, nohou a chůze, zejména u dětí, ale i u dospělých. Zabývá se plochonožím, valgózními kotníky, poruchami chůze, ale i neurologickými a vrozenými vadami nohou. Pořádá na toto téma vzdělávací akce pro odbornou i laickou veřejnost.

Mapa míst, kde můžete naše stoly vyzkoušetZabezpečení pomocí SSL certifikátů GDPR ochrana osobních údajů Vracíme přírodě to, co si bereme

Kde můžete stoly Liftor vyzkoušet?

Potřebujete poradit s výběrem?
info@liftor.cz
+420 736 691 436

© 2022 Liftor s.r.o., provozovna: Šlovická 1360, 33441 Dobřany
Sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň, IČ: 08632197

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.