[Přeskočit k obsahu]

Jak vybrat kancelářskou židli: typ mechaniky a rozdělení komponent


V dnešním světě u mnohých lidí převládájí v pracovním prostředí činnosti s vynucenou statickou polohou. Nejméně vhodnou pozicí pro náš organismus je z řady důvodů sed, který mj. vede ke křečovým žilám a zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Díky novým poznatkům napříč obory a kvalitnějším technickým možnostem je ale možné do určité míry – a po určitou dobu – negativní dopady dlouhodobého sezení eliminovat.

Jedním z řešení je pořízení „správné“ kancelářské židle či křesla. Jejich dispozice jsou pochopitelně ovlivněny vašimi potřebami:

  • aktuálním zdravotním stavem,
  • délkou sezení,
  • požadavky na komfort a design.

Vybraná židle by měla především respektovat ergonomické požadavky a anatomii lidského těla. Důležitá je také dlouhá životnost a snadná údržba. Jaké konkrétní parametry byste při výběru židle měli zohlednit?

komponenty kancelářské židle

 

Jednotlivé komponenty

a) sedák – šířka sedáku je různorodá, většinou se pohybuje kolem 50 cm. Výhodnější z hlediska variability sedu je volit židle nebo křesla s nastavitelnou výškou sedu a s možností nastavení polohy.

b) opěrka beder – anatomicky tvarovaná část křesla pro podporu zad v oblasti bederní páteře. Brání pasivnímu vyhrbení trupu v oblasti beder.

c) opěrka hlavy – není vždy součástí židle. Je vhodná pro odpočinek, uvolnění hlavy například při potížích s krční páteří. Náklon opěrky lze měnit.

d) područky pod ruce – jsou výhodou tam, kde si nemůžete předloktí opřít o pracovní stůl. U některých židlí je jejich výška nastavitelná.

 

 Typ mechaniky

a) permanentní kontakt – opěrák je v neustálém kontaktu se zády uživatele, nastavit lze pouze jeho náklon proti sedáku. Tento typ sedu je vhodné doplnit pomůckami, jako je balanční sedací plocha, overbally apod. 

Židli s permanentním kontaktem využívejte (ze zdravotních důvodů) maximálně 4 hodiny denně. Její výhodou je nízká pořizovací cena.

b) houpací mechanika – sklon mezi opěrákem a sedákem se u těchto židlí nemění, úhel je pevně dán výrobcem. Můžete ale nastavit plynulou sílu odporu a zajistit tak náklon křesla v několika pozicích. Výšku nastavíte plynovým pístem.

c) synchronní mechanika – umožňuje současně pohyb opěradla a sedadla v předem nastaveném sklonu, čímž neustále přizpůsobuje tvar židle vašim pohybům. Také je možné nastavit sílu přítlaku a výšku sezení.

d) asynchronní mechanika – u tohoho typu mechaniky nastávíte sklon opěráku a sedáku nezávisle na sobě. Ovládá se většinou pomocí tří pák pro nastavení:

  • sklonu opěráku, 

  • hloubky sedáku, 

  • výšky sedu. 

Pro velkou variabilitu sedu se tento systém doporučuje pro zaměstnání, kde je nutno sedět i více než 8 hodin.

e) Body-Balance-Tec – umožňuje pohyb sedáku dopředu a do stran; je zde vyšší labilita sedu. Tento typ židle můžete využít pro posílení břišních a zádových svalů, pro delší práci se ale příliš nehodí.

Při rozhodování, který z typů mechaniky zvolit, vezměte v potaz dobu sezení. Je třeba si uvědomit, že dynamické systémy – zejména houpací a synchronní mechanika a Body-Balance-Tek – kladou vyšší nároky na svalový stabilizační aparát, který může po delší době podlehnout únavě.

Přechod ze statické židle na dynamický systém by se tedy měl dít postupně a ani v dynamickém typu sedu byste neměli trávit zbytečně dlouhý čas.

kancelářská křesla

 

Shrnutí článku:

  • Při výběru kancelářské židle vybírejte vhodný model podle doby, kterou denně strávíte vsedě.

  • Pracujete-li v kanceláři 8 hodin denně, volte mechaniku, která nezatěžuje svalový stabilizační systém.

 

Sestavit polohovací stůl na míru

Potřebujete poradit s výběrem?

info@liftor.cz

+420 739 556 148

Stoly
Galerie
Reference
Blog
FAQ
Kontakt
Sestavit stůl

© 2021 Liftor s.r.o.

provozovna: Republikánská 1179/47, 312 00 Plzeň
sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň

IČ: 08632197

Sledujte nás

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.