[Přeskočit k obsahu]

Jak vybrat kancelářskou židli: typ mechaniky a rozdělení komponent

V dnešním světě u mnohých lidí převládájí v pracovním prostředí činnosti s vynucenou statickou polohou. Nejméně vhodnou pozicí pro náš organismus je z řady důvodů sed, který mj. vede ke křečovým žilám a zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění.


Díky novým poznatkům napříč obory a kvalitnějším technickým možnostem je ale možné do určité míry – a po určitou dobu – negativní dopady dlouhodobého sezení eliminovat.

Jedním z řešení je pořízení „správné“ kancelářské židle či křesla. Jejich dispozice jsou pochopitelně ovlivněny vašimi potřebami:

  • aktuálním zdravotním stavem,
  • délkou sezení,
  • požadavky na komfort a design.

Vybraná židle by měla především respektovat ergonomické požadavky a anatomii lidského těla. Důležitá je také dlouhá životnost a snadná údržba. Jaké konkrétní parametry byste při výběru židle měli zohlednit?

komponenty kancelářské židle

 

Jednotlivé komponenty

a) sedák – šířka sedáku je různorodá, většinou se pohybuje kolem 50 cm. Výhodnější z hlediska variability sedu je volit židle nebo křesla s nastavitelnou výškou sedu a s možností nastavení polohy.

b) opěrka beder – anatomicky tvarovaná část křesla pro podporu zad v oblasti bederní páteře. Brání pasivnímu vyhrbení trupu v oblasti beder.

c) opěrka hlavy – není vždy součástí židle. Je vhodná pro odpočinek, uvolnění hlavy například při potížích s krční páteří. Náklon opěrky lze měnit.

d) područky pod ruce – jsou výhodou tam, kde si nemůžete předloktí opřít o pracovní stůl. U některých židlí je jejich výška nastavitelná.

 

 Typ mechaniky

a) permanentní kontakt – opěrák je v neustálém kontaktu se zády uživatele, nastavit lze pouze jeho náklon proti sedáku. Tento typ sedu je vhodné doplnit pomůckami, jako je balanční sedací plocha, overbally apod. 

Židli s permanentním kontaktem využívejte (ze zdravotních důvodů) maximálně 4 hodiny denně. Její výhodou je nízká pořizovací cena.

b) houpací mechanika – sklon mezi opěrákem a sedákem se u těchto židlí nemění, úhel je pevně dán výrobcem. Můžete ale nastavit plynulou sílu odporu a zajistit tak náklon křesla v několika pozicích. Výšku nastavíte plynovým pístem.

c) synchronní mechanika – umožňuje současně pohyb opěradla a sedadla v předem nastaveném sklonu, čímž neustále přizpůsobuje tvar židle vašim pohybům. Také je možné nastavit sílu přítlaku a výšku sezení.

d) asynchronní mechanika – u tohoho typu mechaniky nastávíte sklon opěráku a sedáku nezávisle na sobě. Ovládá se většinou pomocí tří pák pro nastavení:

  • sklonu opěráku, 

  • hloubky sedáku, 

  • výšky sedu. 

Pro velkou variabilitu sedu se tento systém doporučuje pro zaměstnání, kde je nutno sedět i více než 8 hodin.

e) Body-Balance-Tec – umožňuje pohyb sedáku dopředu a do stran; je zde vyšší labilita sedu. Tento typ židle můžete využít pro posílení břišních a zádových svalů, pro delší práci se ale příliš nehodí.

Při rozhodování, který z typů mechaniky zvolit, vezměte v potaz dobu sezení. Je třeba si uvědomit, že dynamické systémy – zejména houpací a synchronní mechanika a Body-Balance-Tek – kladou vyšší nároky na svalový stabilizační aparát, který může po delší době podlehnout únavě.

Přechod ze statické židle na dynamický systém by se tedy měl dít postupně a ani v dynamickém typu sedu byste neměli trávit zbytečně dlouhý čas.

kancelářská křesla

 

Shrnutí článku:

  • Při výběru kancelářské židle vybírejte vhodný model podle doby, kterou denně strávíte vsedě.

  • Pracujete-li v kanceláři 8 hodin denně, volte mechaniku, která nezatěžuje svalový stabilizační systém.

 

Sestavit polohovací stůl na míru

Mapa míst, kde můžete naše stoly vyzkoušetZabezpečení pomocí SSL certifikátů GDPR ochrana osobních údajů Vracíme přírodě to, co si bereme

Kde můžete stoly Liftor vyzkoušet?

Potřebujete poradit s výběrem?
info@liftor.cz
+420 739 556 148

© 2022 Liftor s.r.o., provozovna: Šlovická 1360, 33441 Dobřany
Sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň, IČ: 08632197

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.