Nejprodávanější stůl Liftor Vision ve slevě do 31. 10. 2022

[Přeskočit k obsahu]

Jak sedět u notebooku a netrpět? Sundejte ho z klína a zvedněte se z gauče!

Špatná zpráva na začátek je, že samotný notebook se zdravě používat nedá. Vznikl hlavně proto, aby nám ulehčil cestování a pracovní přesuny bez nutnosti přenášení hromady papírů nebo ukládání prezentací na jiné úložiště. Proto chceme, aby byl notebook lehký, malý a skladný. To ale zároveň neumožňuje, aby se na něm dalo dlouhodobě pracovat bez negativních vlivů na zdraví. Protože je malý, většinou se u něj hrbíte a na malou klávesnici se vám nevejdou prsty.


Dobrá zpráva ale je, že i tenhle rozpor má řešení. Jsou to externí pomůcky a zařízení, které si k notebooku můžete pořídit. Taky se u něj můžete naučit správně sedět. Na pohodičku na gauči s notebookem na klíně a ohnutými zády zapomeňte.

Co potřebujete ke správnému sezení u notebooku

Abyste u notebooku mohli sedět zdravě, potřebujete přidat několik pomůcek a externích přístrojů. Díky nim si budete moct nastavit pracovní prostředí podle vlastních potřeb a omezíte tak negativní vlivy dlouhého sezení s notebookem na klíně na minimum.

Stojan na notebook nebo externí monitor

Ideálně nastavený monitor je ve výšce očí. Horní okraj textu na monitoru by měl být o malý kousek níž než vaše oči a přímo před vámi, abyste se nevykláněli na jednu nebo na druhou stranu. To je nejlepší poloha pro váš krk, ramena i záda. Abyste notebook dostali do této polohy, budete potřebovat stojan nebo tzv. "riser", na který notebook položíte a tím jej zvednete. Druhou možností je celý externí monitor s ergonomickým držákem, který propojíte s notebookem. Vyplatí se to zvláště případě, že váš notebook je opravdu malý a při čtení se k němu musíte často naklánět.

Ergonomický držák monitoru

Klávesnice

Klávesnice má ležet přímo před vámi a před ní má být ještě zhruba osm centimetrů prostor pro oporu rukou. Pokud dlouhodobě pracujete se zápěstím ve vzduchu, koledujete si o syndrom karpálních tunelů nebo o syndrom bolestivé paže. Klávesnice u notebooku tohle nastavení neumožňuje, její pevné propojení s monitorem navíc vylučuje jakoukoliv možnost správného sezení.  Řešením je externí klávesnice, kterou můžete umístit na stůl bez ohledu na polohu notebooku. Navíc je větší, takže je psaní pohodlnější. Existují i ergonomické klávesnice, které jsou zakřivené a pracují také s velikostí různých kláves, aby jejich ovládaní bylo pro ruku jednodušší a méně namáhavé.

Myš

Myš k notebooku je určitě dobrá volba. Touchpad na klávesnici notebooku je špatně umístěný a pokud potřebujete přesnější a dlouhodobou práci s kurzorem, je myš určitě výhodnější. Navíc ji můžete umístit i do ergonomické pozice hned vedle klávesnice, abyste na ni pohodlně dosáhli a vaše rameno zůstalo uvolněné.

Pracovní stůl

Ke správnému sezení u notebooku pak samozřejmě patří dobře zvolený pracovní stůl. Ideální volbou je stůl polohovací, protože si ho nastavíte podle vašich aktuálních potřeb, případně můžete i snadno střídat stání a sezení u práce. Při sezení u stolu byste měli mít rovná záda a lokty v pravém úhlu rovnoběžně se stolem.

Polohovací stůl

Ergonomická židle

Ergonomická židle má na vaše správné sezení velký vliv. Nejlepší je ta, která má nastavitelný sedák i opěrku. Při sezení byste měli mít kolena v pravém úhlu a kyčle v pravém nebo větším úhlu. Záda by měla být vzpřímená a ramena i krk uvolněné. Lokty také v pravém úhlu.

Zvedněte se a hýbejte se

Když naplníte všechny tyto požadavky, máte velkou šanci na to, že omezíte zdravotní problémy na minimum a notebook bude vaším dobrým sluhou. Zároveň ale mějte na paměti, že člověk není uzpůsobený na dlouhodobé sezení. Přirozenou potřebou je pohyb. I při práci se můžete každou hodinu protáhnout, udělat pár jednoduchých cviků, uvolnit zápěstí a procvičit prsty na rukou. A když půjdete z práce domů pěšky, prospějete svému tělu po několikahodinovém sezení úplně nejvíc.

Autorka textu: Martina Plátová

Zdroj foto: Liftor.cz a Canva.com

Mgr. Martina Plátová
Mgr. Martina Plátová

Čte. Píše. Čte o psaní, píše o čtení. Ale i o jiných věcech. Ukulele trénuje její trpělivost a vytrvalost. Jóga pomáhá pochopit, že je dobré respektovat potřeby těla. Jak žít v civilizovaném světě a omezit dopad nezdravých civilizačních návyků je její velké téma.

Mapa míst, kde můžete naše stoly vyzkoušetZabezpečení pomocí SSL certifikátů GDPR ochrana osobních údajů Vracíme přírodě to, co si bereme

Kde můžete stoly Liftor vyzkoušet?

Potřebujete poradit s výběrem?
info@liftor.cz
+420 736 691 436

© 2022 Liftor s.r.o., provozovna: Šlovická 1360, 33441 Dobřany
Sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň, IČ: 08632197

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.