Liftor Glass s USB porty a vestavěným šuplíkem nyní o 4.000 Kč levněji. Jen za 7.999 Kč!

[Přeskočit k obsahu]

Jak by měla vypadat správná dovolená

Dovolená… Někdo ji nedočkavě vyhlíží, jiný se jí děsí. Ale to není vůbec nutné! Abyste si na dovolené opravdu odpočinuli a přinesla vám i něco víc než jen vyčerpané dny placeného volna v práci, myslete při její přípravě letos na několik věcí.


Jak často a na jak dlouho?

Pro lidský organismus a pro mozek zvlášť je vybočení z běžné denní rutiny, změna prostředí a setkávání se s novými situacemi velmi žádoucí. Odborníci se shodují na tom, že lepší je víc kratších dovolených několikrát do roka než jedna opravdu dlouhá jen jednou za rok. Klasicky si lidé berou delší dovolenou v létě (pro pracující rodiče je výhodné ji čerpat v době školních prázdnin) a v zimě (opět sehrávají roli školní prázdniny a vánoční svátky). Kompenzovat to pak mohou prodlouženými víkendy na jaře a na podzim. Na druhou stranu mnoho lidí objevilo kouzlo slev při cestování mimo sezonu, a pokud jste na volné noze, máte možnost si vybrat čas pro načerpání sil podle potřeby.

Dovolená, u které si opravdu odpočinete

V první řadě si ujasněte, co od své dovolené čekáte. Co by vám měla přinést? Cítíte se vyčerpaní fyzicky, nebo duševně? Nebo obojí? Chcete získat odstup od svých starostí, vyčistit si hlavu, dát si pořádně do těla, vypadnout z města do přírody? Chcete se aspoň na nějakou dobu nechat opečovávat, zapomenout na domácí práce? Nebo prahnete po zážitcích a poznání míst, která jste ještě nenavštívili? Potřebujete si odpočinout od množství lidí, s nimiž se jinak setkáváte skoro denně, nebo se cítíte izolovaně a potřebujete tzv. „mezi lidi“? Jakmile si odpovíte na tyto otázky, začne se vám podoba vaší ideální dovolené rýsovat přesněji.

 

Plánování dovolené

 

Typy dovolených

Někdo se rád rozvalí na pláži u hotelu s plnou penzí, jiný vyrazí na kolo nebo trampovat do přírody a ještě jiný vyjede do zahraničí poznávat cizí země a kultury. Jaké druhy dovolených můžeme mít a pro koho se hodí?

 

  • Pasivní dovolená

    Potřebujete úplně vypnout, přestat se honit a starat se? Případně zregenerovat i tělo? Pak si zvolte dovolenou v hotelu s plnou penzí, případně s wellnessem, nebo se rovnou vydejte do lázní. Ale i když zamíříte k moři, můžete si z dovolené udělat vlastní lázeňský pobyt přesně na míru svým potřebám. Pravidelné jídlo, každodenní plavání v moři, procházky, nebo dokonce každodenní ranní běh po pobřeží… To vše může mít na vaše tělo i psychiku blahodárný vliv.

 

  • Poznávací dovolená

    Na jiné myšlenky přijdete i tehdy, pokud se vydáte za poznáním cizích krajů po památkách či třeba po místních restauracích. Nutnost komunikace v cizím jazyce (nebo pro introverty vůbec nutnost komunikace, klidně i jen v tuzemsku) prospívá mozku, jeho neuroplasticitě. Díky tomu pak budete i v práci flexibilnější a kreativnější. Stejně tak řešení nenadálých situací, které člověka „otužují“ a při pohledu zpět zvyšují sebevědomí, když si vzpomene, co všechno se mu povedlo vyřešit.

 

  • Aktivní dovolená 

    Může jít o sportovní dovolenou se skupinou stejně zapálených lidí (buď na místě, kde probíhá cvičení, nebo putovní formou – pěší pochody, cyklistická dovolená, sjíždění řeky apod.), ale stejně „do těla“ si dáte, když vyzkoušíte například agroturistiku. Pomáhat na statku či farmě s péčí o zvířata či při sklizni vám může přinést velké uspokojení i prospěch tělu a duši. Jen si dopředu vždycky ověřte, jaké výkony se od vás očekávají. Není žádoucí, abyste třetí den ulehli se zablokovanými zády nebo nataženým svalem. Náročnost si dávkujte podle své obvyklé kondice.

 

Aktivní dovolená

 

S kým na dovolenou?

A tady přichází jeden podstatný stresor. Mnoho rodin nebo i jen dvojic není zvyklých spolu trávit víc času než několik hodin večer a hodinu ráno, už během víkendu si doma tak trochu „lezou na nervy“. Není pak divu, že na dovolené, kde spolu tráví 24 hodin denně, začne docházet k hádkám a místo vytouženého odpočinku nastává malé peklo. Co s tím? Buďte k sobě upřímní: chcete a máte čas na svých vztazích zapracovat? Pokud ano, začnete s tím ihned a zlepšete komunikaci při společných činnostech (procházky, výlety, společný úklid, vaření nebo třeba hraní deskových her každý večer jako rituál místo televize). Není čas nebo vůle? Pak překonejte zažitý stereotyp, že je potřeba trávit spolu čas dovolené. Buď jeďte každý jinam, nebo se domluvte, že na společné dovolené budete mít individuální program a setkávat se budete převážně u jídla nebo na pokoji. Předejdete tak zbytečným konfliktům například kvůli tomu, že vy chcete poznávat místní kuchyni a památky, kdežto váš protějšek si chce číst na pláži. A navíc budete mít dost témat pro společnou konverzaci.

Zapomeňte na práci!

Obecně se doporučuje, abyste na dovolené nepracovali – právě proto, že to má být dovolená na zotavenou. Snažte se tedy dokončit všechny zadané úkoly do odjezdu. Zbytek delegujte na své kolegy nebo podřízené či upozorněte zainteresované osoby, že případné nedodělané úkoly dokončíte až po svém návratu. Na dovolenou si s sebou neberte notebook, tablet ani jiný pracovní nástroj. Místo toho si ale vezměte zápisník nebo blok. Je pravděpodobné, že jakmile se mozek nebude zabývat obvyklými pracovními nebo domácími problémy, začne generovat nápady. Zaznamenávejte si je, abyste jich později mohli využít pro svůj další osobní či pracovní rozvoj.

Připravte si plán

I když toužíte na dovolené „nic nedělat“, dejte svému nicnedělání pravidla: vstávejte a choďte spát zhruba ve stejnou dobu, pravidelně jezte, zařaďte každodenní pohyb. Den si rozdělte na bloky a ty činnosti, které obvykle neděláte, připojte k těm, které budete dělat automaticky. Například před snídaní, kdy ještě nikde nikdo moc není, si jděte zaběhat, zaplavat nebo si někde stranou pod širým nebem zacvičte jógu. Nebo zařaďte pravidelné plavání (ideálně od jednoho místa k jinému) po snídani. Po obědě si dopřejte siestu – buď se opravdu prospěte, nebo alespoň v klidu ležte ve stínu a čtěte si. Po večeři se vydejte na procházku. I když pak do plánu zasáhne třeba celodenní výlet, budete se mít k čemu vrátit následující den.

Jak zúročit dovolenou?

Každého asi napadnou fotky. Jasně, je dobré si fotodokumentaci zpracovat do alba nebo fotoknihy. Ale kromě toho si z dovolené můžete odnést i víc. Třeba zrovna nápady, které jste si poznamenali v jejím průběhu, když si mozek odpočinul a nové podněty mu přinesly i nové myšlenky. A také některý z nových návyků. Co třeba zařadit do své každodenní rutiny něco, co jste dělali na dovolené a přinášelo vám to uspokojení? Například pravidelné večerní procházky nebo ranní cvičení. A kdoví, možná i to pravidelné usínání ve stejnou dobu si najde místo v podovolenkovém režimu…

Mgr. Eva Suchomelová
Mgr. Eva Suchomelová

Svůj pracovní čas dělí mezi výuku a psaní. V rámci Pravopisné posilovny trénuje děti i dospělé v českém pravopisu. Kromě toho již víc než dvě desetiletí píše o životním stylu, zdraví, pohybu, výživě a mnoha dalších tématech. Je také autorkou textů již 4 dílů literárních omalovánek. Z toho je patrné, že tráví mnoho času za počítačem a musí řešit negativní dopady sedavého zaměstnání na své zdraví. I proto ji zaujalo téma zdravé práce na počítači v kombinaci s polohovacími stoly.

Mapa míst, kde můžete naše stoly vyzkoušetZabezpečení pomocí SSL certifikátů GDPR ochrana osobních údajů Vracíme přírodě to, co si bereme

Kde můžete stoly Liftor vyzkoušet?

Potřebujete poradit s výběrem?
info@liftor.cz
+420 739 556 148

© 2022 Liftor s.r.o., provozovna: Šlovická 1360, 33441 Dobřany
Sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň, IČ: 08632197

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.