Jarní výprodej: až 20 % na vybrané polohovací stoly a zdravotní židle! Platí pouze do 21.4. nebo do vyprodání zásob.

Tenisový loket netrápí jen sportovce

Toto onemocnění, které se nejčastěji projevuje bolestí v oblasti vnější strany lokte, dokáže pořádně znepříjemnit život. I když by se mohlo zdát, že jím trpí hlavně sportovci, není tomu tak. Často postihuje i ty, kteří pracují u počítače v kanceláři. Podívejte se, jak tomuto onemocnění předcházet a jak se tenisový loket léčí.


Co je to tenisový loket?

Tenisový loket, také známý jako laterální epicondylitis, je onemocnění vyvolané nejčastěji stereotypními pohyby. Pokud nějaká jednostranně vykonávaná a pravidelná činnost zatěžuje paže a předloktí, může se objevit nepříjemná bolest. Rozlišujeme akutní formu, která se objeví ihned po zátěži a chronickou formu, kdy bolest přetrvává více jak šest týdnů. Dochází k postižení a zánětlivým změnám úponových šlach předloktí (těmi se svaly připojují ke kostem).

 

Tenisový loket u sportovců

 

Tenisový loket jako nemoc z povolání

Onemocnění se ale netýká jen tenistů, golfistů a dalších sportovců. Naopak je zajímavé, že jím většina profesionálních sportovců netrpí (zdroje uvádějí jen 5 %). To je dáno nejen dobře zvládnutou technikou, ale i mnohostranným tréninkem. K jednostrannému zatěžování šlach dochází i při malování, práci na zahradě a dalších manuálních činnostech (například šroubování, nahazování omítky). Týká se proto řemeslníků, ale třeba i kuchařů, kadeřnic a řezníků. Stále častěji se objevuje i u lidí, kteří vykovávají kancelářskou práci a denně používají počítačovou klávesnici a myš.

Proč se tedy jmenuje tenisový?

Možná vás napadne, proč se onemocnění jmenuje tenisový či golfový loket, když právě sportovci nejsou ti, kteří by na něj trpěli? Toto onemocnění bylo popsáno již v devatenáctém století. Prvně se připisovalo především písařům, nebo ženám, které se živily praním prádla. Termín tenisový loket použil prvně britský chirurg Henry Moris v roce 1883 v jednom svém odborném článku.

Jaké jsou příznaky tenisového lokte?

Hlavním symptomem je bolest. Nejdříve se projevuje po námaze, později i v klidu a stává se trvalou.

-        Bolest v oblasti lokte, která se šíří dál k předloktí a až k prstům, nebo naopak až do ramene a krku. Objevovat se může na vnitřní i vnější straně. U některých pacientů i na obou stranách (podle místa bolestivosti můžeme ještě rozlišovat golfový či oštěpařský loket).

-        Bolest se objevuje i při dotyku a při nošení břemen. V pozdějších fázích bolí i drobné úkony, nebo jen samotný pohyb ruky. Bolestivá je i rotace předloktí.

-        Omezení pohyblivosti v oblasti lokte a předloktí.

-        Někdy se může objevit i otok, ztuhlost, teplota.

 

Bolest v lokti

 

Léčba tenisového lokte

Jako u všech onemocnění, i u tohoto platí, že je nejlepší začít řešit vše hned od prvních příznaků. Počítejte s tím, že i tak je to běh na dlouhou trať. Uvádí se, že léčba může trvat několik týdnů, měsíců či let. Přesnou diagnózu vám určí ortoped. Samotné léčba spočívá především ve změně životního režimu.

Co pomáhá na tenisový loket?

-        V první fázi dopřejte ruce klid. Nechte ji několik dní odpočívat a uvidíte, zda potíže odezní. Zkusit můžete i studené obklady. Odpočinek ale není řešením, proto je důležité začít s nápravou, tedy cvičením. Ideální je použít pro fixaci ortézu na tenisový loket, pomoct může i tejpování.

-        S cvičením a rehabilitací začínejte postupně a střídejte s odpočinkem. Trénink svalů a šlach je důležitý proto, aby se problémy nezhoršovaly a neobjevovaly stále znovu.

-        K léčbě se využívá i rázová vlna, laser, Dornova metoda, masti, obstřiky. Z alternativní léčby můžeme zmínit akupunkturu.

-        Operace tenisového lokte? Onemocnění lze řešit i chirurgicky, ale většinou je to až ta poslední možnost, kdy jiné způsoby léčby nezabírají, nebo se problémy neustále vrací. K operaci se přistupuje po léčbě delší jak 3 měsíce.

TIP: Test tenisového lokte. Nejste si jisti, jestli vás trápí zrovna toto onemocnění? Existuje jednoduchý test. Pokud zatlačíte prostředníčkem postižené ruky například na desku stolu, v případě potíží s loktem se právě v lokti ozve velmi silná bolest.

Cviky na tenisový loket

S bolestí vám pomůže i speciální cvičení na prokrvení prstů a dalších částí ruky. Kromě tenisového lokte je toto cvičení vhodné i při karpálním tunelu či brnění prstů. Využít ho můžete jako prevenci, proto si na něj během stereotypních činností najděte chvilku.

-        Protahování ruky. Vhodné je kroužení nejen zápěstí, ale celého předloktí. Paže natáhněte a rotujte s nimi. Prsty na rukách můžete protřepat.

-        Posaďte se, případně lze cvik provádět i v pokleku na čtyřech na zemi, protahovanou ruku opřete o stůl či podlahu tak, aby prsty směřovaly k vašemu tělu.

-        Zvedněte paži nad hlavu a ohněte ji v lokti tak, aby vám dlaň sahala na záda. S pomocí druhé ruky lehce přitlačte loket směrem k hlavě, dokud necítíte mírné napětí v tricepsech. Držte 15-30 sekund a opakujte na druhé ruce.

-        Oblast předloktí a zápěstí posilujte. Vhodné je například při kancelářské práci mačkání posilovacího kolečka, chůze se zátěží, nebo zdvihy předloktí s jednoruční činkou.

Pokud si nejste jisti, zda cviky na tenisový loket provádíte správně, koukněte se na internet, kde najdete řadu videí. Nejlepší je ale navštívit fyzioterapeuta, který na vše dohlédne a poradí vám.

Jak předcházet bolesti tenisového lokte?

Pokud se bolest objevuje jako důsledek práce na počítači, je nejvyšší čas na úpravu pracovního místa. Jinak se problémy mohou časem zhoršovat. Jak na to?

-        Klávesnici nezvedejte, zadní část by neměla být podepřena, aby nebylo zápěstí ohnuté.

-        Myš by měla být ergonomická. Existují i speciální opěrky a podložky lokte, které vám pomohou zmírnit bolest.

-        Vhodné je při práci střídat polohy. S tím vám pomůže ergonomický polohovatelný stůl. Tím, že budete při práci střídat sed a stání, změníte polohu celého těla, tedy i vašeho lokte a zápěstí. Nebude tak docházet k přetěžování jako tehdy, pokud při práci sedíte stále jen v jedné poloze.

Tak jako u jiných onemocnění platí, že nejlepší prevencí je zdravý životní styl s dostatkem pohybu. V případě tenisového lokte ale pomohou i režimová opatření týkající se práce.

Text: Mgr. Markéta Veselá

Foto: Canva.com

Mgr. Markéta Veselá, Ph.D.
Mgr. Markéta Veselá, Ph.D.

Její životní cestu vždy určovala láska k literatuře a psaní. Vystudovala Bohemistiku a Dějiny české novější literatury. Poté se vydala na dráhu redaktorky, již deset let píše články, příběhy, pohádky a jiné texty všeho druhu. Volný čas ráda tráví s knihou či štětcem v ruce. Téma polohovatelných stolů ji zaujalo proto, že při tvorbě slovem, ale i barvou je někdy zapotřebí se pořádně rozmáchnout.

500 Kč na nákup