Nejprodávanější stůl Liftor Vision ve slevě do 31. 10. 2022

[Přeskočit k obsahu]

Mozek v kondici – posilujte svůj mozek stejně jako svaly

Péče o zdravý mozek je trendem poslední doby. Funkční mozek potřebuje stejnou péči jako funkční svaly – především trénink a opakovanou zátěž. S rostoucími čísly nemocných Alzeheimerovou chorobou se stává péče o zdravý mozek stále větším tématem západní společnosti. Ukazuje se totiž, že správná péče o mozek dokáže degenerativním procesům zabránit nebo je alespoň znatelně oddálit.


Mozek jako sval

Trénování mozku je založené na vědeckém poznatku o neuroplasticitě mozku. Podle vědců se mozek může během života zlepšovat a zvětšovat, propojení mezi neurony se můžou obnovovat, prohlubovat i vytvářet nová. Když mozek opakovaně zatěžujete a trénujete, udržíte jeho výkon nebo ho dokonce zvětšíte. Především u dospělých a starších lidí je cvičení mozku důležité, protože s rostoucím věkem se prokrvení mozku zhoršuje. Díky cíleným cvičením je možné mozek aktivovat a zlepšit jeho zdraví.

Cvičení mozku může mít různé podoby. Na internetu najdete online hry nebo aplikace, které jsou zaměřené přímo na mozkový jogging. Využít se dá sudoku, křížovky, logické hry, hledání rozdílů na obrázcích. Nebo se můžete naučit báseň. Jako mozková posilovna fungují i deskové nebo karetní hry, ale je potřeba je střídat, protože když se mozek hru naučí, dostane se do stereotypu a začne lenivět. Je to zase stejné jako u svalů – zátěž musí být pestrá a měla by vás dostat z vaší komfortní zóny.

 

Sudoku

 

Cesty ke správnému fungování mozku

Správné fungování mozku ale nezajistí jenom jeho přímé cvičení. Podle vědeckých studií můžete ovlivnit zdraví mozku i zábavnými a příjemnými činnostmi. Nemusíte jenom sedět s tužkou nad křížovkou nebo hrát donekonečna Člověče nezlob se. Nabídka pro mozkový jogging je mnohem pestřejší.

 

Najděte si koníčka, který vás těší

Může to být cokoliv – jestli rádi vaříte, vařte s radostí dál. Přihlaste se na kurz společenského tance, protože po tom už dlouho toužíte. Vrhněte se zase do čtení a udělejte si na něj čas. Cestujte. Vytáhněte zaprášený šicí stroj a ušijte si nový ubrus.

Záleží jenom na vás, jakou zálibu si vymyslíte. Důležité je, aby zůstala zábavou a časem se neproměnila v nudnou povinnost. K dobré kondici mozku hobby přispívá jenom v případě, že vás skutečně baví a těší. Pokud si najdete nového koníčka, prospějete svému mozku dvojnásob – budete dělat to, co vás baví a přitom se budete učit.

Studie také ukazují, že je dobré dělat svou oblíbenou aktivitu s jinými lidmi. Pokud tedy nejste úplný introvert, vyberte si něco, při čem se můžete bavit s ostatními lidmi.

 

Chuze ve skupine

 

Hýbejte se – mozek a svaly jsou propojené

Podle vědeckých závěrů pomáhá dostatečný pohyb předcházet demenci. Pravidelný pohyb také zlepšuje prokrvení mozku a udržuje ho aktivní. Zamyslete se nad tím, jestli se v běžném pracovním dni dostatečně hýbete. Nemohli byste jet do práce na kole nebo jít pěšky? A schody v domě můžete taky vyjít po svých. Opravdu musíte jet na nákup autem? Domluvte se s kamarádem a choďte na pravidelné procházky.

Existují aplikace, které vás upozorní, že moc dlouho sedíte. Udělejte si pár minut pauzu a trochu se protáhněte. V kanceláři si můžete pořídit polohovací stůl, u kterého můžete část pracovní doby stát. Je to lepší než neustálé sezení a pomůže to udržet váš mozek výkonnější a aktivnější.

 

Dostatečně spěte – odpočinek je stejně důležitý jako práce

Mozek si v noci potřebuje odpočinout po celém dni, kdy pracoval a přijímal informace. Aby je mohl správně utřídit, dopřejte mu nepřerušovaný spánek. Nepřerušovaný spánek by měl trvat alespoň sedm hodin. Pokud jste ale ze spánku rušeni, opravné procesy v mozku neproběhnou. To se pak negativně projevuje na vaší paměti, pozornosti i náladě. Existují důkazy o tom, že dlouhodobý nedostatek spánku se podílí na rozvoji demence. Pokud máte se spánkem potíže, snažte se je vyřešit. Bez kvalitního odpočinku mozek správně fungovat nemůže.

 

Jezte dobře – středomořská strava pro zdravý mozek

Mozku prospívá výživa, která je blízká středomořskému způsobu stravování. Jídlo neživí jenom vaše tělo, ale i váš mozek. Tento způsob stravování dokáže zabránit zvýšenému krevnímu tlaku a také diabetu, ty jsou rizikovými faktory demence. Hlavní složky středomořské diety jsou:

  • Zelenina
  • Ovoce
  • Ryby
  • Olivový olej
  • Celá zrna
  • Ořechy

 

Na jídlo je dobré dopřát si čas a věnovat se pouze jemu. Nezapomeňte na dostatek vody.

Se zdravou stravou souvisí také další doporučení, kterým je vynechání kouření, omezení cukru, pouze příležitostné pití alkoholu a střídmé jezení. Přejídání vašemu mozku ani tělu nic dobrého nepřinese.

 

Autorka textu: Martina Plátová

Zdroj foto: Canva.com

 

 

 

Mgr. Martina Plátová
Mgr. Martina Plátová

Čte. Píše. Čte o psaní, píše o čtení. Ale i o jiných věcech. Ukulele trénuje její trpělivost a vytrvalost. Jóga pomáhá pochopit, že je dobré respektovat potřeby těla. Jak žít v civilizovaném světě a omezit dopad nezdravých civilizačních návyků je její velké téma.

Mapa míst, kde můžete naše stoly vyzkoušetZabezpečení pomocí SSL certifikátů GDPR ochrana osobních údajů Vracíme přírodě to, co si bereme

Kde můžete stoly Liftor vyzkoušet?

Potřebujete poradit s výběrem?
info@liftor.cz
+420 736 691 436

© 2022 Liftor s.r.o., provozovna: Šlovická 1360, 33441 Dobřany
Sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň, IČ: 08632197

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.