Nejprodávanější stůl Liftor Vision ve slevě do 31. 10. 2022

[Přeskočit k obsahu]

Jak vyzrát na bolest zad způsobenou dlouhodobým sezením

Většina z nás alespoň jednou za život zažila bolest zad. Jednou z nejčastějších příčin takovéto bolesti je dlouhodobé sezení.  Jak se takové bolesti vyhnout a co dělat, pokud už se objeví?


Bolest kdekoliv v pohybovém aparátu a zejména v oblasti páteře je obvykle nejen nepříjemná, ale také nás omezuje, snižuje náš výkon při práci a nedovoluje nám sportovat.  Bolest v oblasti zad je také jednou z nejčastějších příčin invalidních důchodů.  Dlouhé a časté sezení neodnáší totiž jen naše záda, ale i klouby, svaly i vnitřní orgány. Trpí celé tělo.

Nejlepší je prevence

Bolest zad je zkrátka něco, čemu bychom se měli raději vyhnout. Každý hasič vám řekne, že je lepší požáru předcházet, než jej hasit. Stejné je to i s naším zdravím. Jednodušší je dělat vše pro to, aby se nám bolesti zad vyhýbaly nebo se alespoň neobjevovaly často. Pro udržení našeho pohybového aparátu bez bolestí a v dobré kondici, je dobré vyhýbat se dlouhodobému sezení, co to jen jde, pravidelně se hýbat, sportovat, chodit pěšky všude tam, kde je to možné a udržovat si přiměřenou tělesnou hmotnost.

Co můžete pro sebe udělat sami

Sed se všemi svými negativy se stal nedílnou součástí našich životů. Bohužel se mu nemůžeme mnohdy úplně vyhnout. Je proto na místě jeho negativní dopad na naše tělo nějakým efektivním způsobem kompenzovat. Nechte si sestavit od kondičního trenéra nebo pohybového specialisty program šitý přímo na míru nebo si v nejbližším fitku vyberte lekci některé z pomalých forem cvičení (pilates, jóga) nebo přímo lekci zaměřenou na zdravá záda. Jestliže vás tento typ cvičení neláká cvičení, můžete zvolit jednoduché cviky na pěnovém válci nebo na velkém míči. To můžete provádět v klidu domova nebo třeba v kanceláři. Důležitá je pravidelnost a důslednost. Zařaďte také pravidelnou sportovní nebo pohybovou aktivitu, při které se zapojí celé tělo, bude se odehrávat v přírodě a nejlépe v jiné pozici než vsedě. Jízda na kole je fajn, ale pracují při ní spíše jen svaly dolních končetin a tělo je ve velmi podobné pozici, jako když sedíte v kanceláři nebo v autě.

Když už záda bolí

Pokud už se bolest zad objeví, nebo se dokonce stane trvalou součástí vašeho života, není na co čekat. Je třeba vyhledat odborníka, který vám poradí, co s tím. Nejlépe zkušeného fyzioterapeuta, který odhalí, zda se za bolestmi vašich zad neskrývá nějaké vážnější onemocnění. Pokud se jedná jen o funkční záležitost, to znamená, že vaše svaly nepracují, jak by měly, dá se celá věc řešit cvičením. To by mělo být ušité přímo vám na míru a vy byste pak měli cvičit pravidelně doma.

Fyzioterapeut vám může rovněž nabídnout úlevu ve formě fyzikální terapie nebo třeba tejpování. Na masáž u fyzioterapeuta zapomeňte. Při bolavých zádech se v ordinacích fyzioterapeutů často lidé dožadují masáží. Fyzioterapeut ale není masér. Pracuje s měkkými tkáněmi trochu jinak, a byť vás protahuje a uvolňuje, jde více do hloubky. Nepoužívá při práci olej, emulzi nebo krém. Uvolnění měkkých tkání a mobilizace (obnova hybnosti) kloubů a páteře jen zlomkem terapie. Nestačí vrátit kloubům pohyblivost a svalům pružnost, je třeba přeučit špatné pohybové vzorce a návyky a toho jinak než aktivním pohybem nedosáhnete.

Na masáž si tedy určitě zajděte, ale nečekejte kromě krátkodobé úlevy nějakou zásadní změnu. Rozhodně vám masáž byť pravidelná neodstraní příčinu bolestí.

A co v práci

Ať už se budete snažit bolestem zad vzniklým dlouhodobým sezením předcházet nebo je budete řešit, je třeba se zamyslet nad úpravou pracovního prostředí. Nejvíce a nejčastěji totiž sedíme v práci. Zamyslete se nad tím, jak dlouho sedíte. Je to déle než 30 minut v kuse? Vícee než 4 hodiny denně? V jaké pozici sedíte a co přitom děláte? Jak máte vysoko a daleko monitor počítače nebo notebooku? Máte opřené předloktí a nohy? Na jaké židli sedíte? Všechny tyto faktory rozhodují o tom, zda vás na konci dne budou nebo nebudou záda bolet. Dobrá zpráva je, že je všechny můžete změnit.  Stačí si hlídat čas a stejně jako ve škole si vkládat do práce pauzy. V pauzách nemusíte hned cvičit, i když krátké protažení velkých svalových skupin a zad vám rozhodně neuškodí. Krátká procházka do vedlejší kanceláře nebo do kuchyňky pro vodu je mnohdy dostačující. Rovněž výběru židle a vhodnému uspořádání pracovní plochy a správnému sedu se vyplatí věnovat pozornost.

Musíme u práce sedět?

Možná vás napadlo, jestli musíte u vaší práce sedět. Odpověď je jednoduchá. Nemusíte. Jestliže pracujete v kanceláři, určitě můžete u práce stát. Stačí si pořídit polohovací pracovní stůl a můžete pozice střídat. Stejně tak můžete vestoje pracovat i v ordinacích, při jednáních s klienty i při práci z domova. Velmi vhodné je pořídit polohovací pracovní stůl i pro školáky, obzvláště pokud tráví učením více než hodinu denně. Prostě všude tam, kde pro práci nebo učení potřebujete běžný pracovní stůl, můžete jej nahradit polohovací variantou.

Autorka: Veronika Kristková

Zdroj foto: Canva.com

Mapa míst, kde můžete naše stoly vyzkoušetZabezpečení pomocí SSL certifikátů GDPR ochrana osobních údajů Vracíme přírodě to, co si bereme

Kde můžete stoly Liftor vyzkoušet?

Potřebujete poradit s výběrem?
info@liftor.cz
+420 736 691 436

© 2022 Liftor s.r.o., provozovna: Šlovická 1360, 33441 Dobřany
Sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň, IČ: 08632197

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.