[Přeskočit k obsahu]

Jak si uspořádat pracovní stůl? 6 tipů na zkrocení chaosu

Otázka na tělo. Jak vypadá váš pracovní stůl? Čtěte dál, pokud není pod nepřehlednou kupou papírů, hrnků od kávy a vypsaných propisek skoro vidět. Dozvíte se, jak se dělá zázrak. I z vašeho pracovního stolu může být optimistický prostor, kde má každá věc své místo. Šéf i kolegové vás začnou považovat za organizačního génia a budou tiše závidět. Ale nebude to zadarmo.


Všechno sundejte

Nejdřív musíte z povrchu stolu uklidit všechny věci. Ano, opravdu všechny, abyste mohli pracovní plochu utřít. Určitě najdete dost věcí, které jste celé týdny nemohli najít. To, co používáte denně, pak vraťte zpátky na pracovní plochu. Ale nebude toho moc. Třeba sešívačka může svůj čas klidně trávit v šuplíku a nemusí zabírat vzácné místo na stole.

Třiďte a popisujte

Věci ze stolu pečlivě roztřiďte. Co už nepotřebujete, hned vyhoďte. Pořiďte si stolní organizéry, šanony nebo boxy. Podklady k budoucí práci dejte do označené složky nebo krabice. Materiály, které jsou pro vás důležité, založte do jiné označené krabice. A do další dejte to, o čem si nejste jistí, jestli se to ještě nebude hodit. Každé dva týdny tyhle krabice nebo složky znovu projděte a materiály přeřaďte. Nebo rovnou vyhoďte.

Uklid kancelare

 

Jenom jeden úkol aneb singletasking

Multitasking se považuje za velkou výhodu. Při organizaci pracovního prostoru je ale prospěšnější singletasking – soustřeďte se tedy vždy jenom na jeden úkol. A na stole mějte materiály pouze k danému úkolu. Když ho dokončíte, podklady založte nebo vyhoďte. Vědecké studie dokazují, že soustředění se na jeden úkol zvyšuje vaši produktivitu. Místo nekoncentrovaného přeskakování z úkolu na úkol raději zpracovávejte zadání podle důležitosti. Je snazší začínat s další prací, když víte, že předešlá už je hotová.

 

Plánujte a odškrtávejte splněné

Seznamy úkolů nebo to-do listy nepodceňujte. Pomůžou vám s praktickou organizací práce, můžete řadit úkoly podle priorit a taky odškrtávat hotové. Přehled o tom, co už máte hotové, působí pozitivně na váš výkon. Můžete plánovat na každý den zvlášť nebo na celý týden nebo obě možnosti různě kombinovat. I dnes jsou stále populární papírové seznamy úkolů, pro někoho jsou příjemnější digitální aplikace, které umí na úkoly i upozornit.

 

Zkontrolujte ergonomii pracovního stolu

Pokud při práci u stolu špatně a dlouho sedíte, můžete být někdy ve stresu a v napětí jenom z toho. Uleví vám možnost střídání pozice práce vsedě a vestoje. Zkontrolujte také výšku svého monitoru – jeho horní okraj by měl být zhruba ve výšce vašich očí. Klávesnice by měla ležet blízko těla, abyste se nemuseli hrbit. A myš hned vedle klávesnice, aby vaše paže a ramena byly uvolněné. A nezapomeňte se při práci každou půlhodinku zvednou a aspoň trochu se protáhnout. Uvolníte svaly i mozek.

 

Po práci stůl ukliďte

Vybavíte si ten pocit, když ráno přicházíte k pracovnímu stolu zavalenému vším možným? Jako motivace k práci to zrovna nepůsobí, že. Ale můžete to změnit a zabere to jen pár minut. Každý den po práci stůl prostě ukliďte. Papíry založte do složek, tužky a propisky do organizérů, hrnky odneste a umyjte. Uvidíte, že se vám ráno v práci bude začínat mnohem snáz, vaše motivace i energie budou silnější.

Přehledný a zorganizovaný pracovní prostor na stole má spoustu benefitů. Odpadnou vám například dlouhé chvíle hledání potřebných věcí a díky tomu zvýšíte i svou produktivitu. Protože nebude muset neustále něco hledat, budete se lépe koncentrovat na jednotlivé pracovní úkoly a efektivněji využijete čas. Budete mít taky víc místa na stole, což může mít pozitivní vliv na způsob držení těla při práci. Taky se vám nebude stávat, že omylem vyhodíte něco, co nutně potřebujete. A navíc uděláte skvělý dojem na kolegy a zákazníky.

 

 Foto: Canva.com

Mgr. Martina Plátová
Mgr. Martina Plátová

Čte. Píše. Čte o psaní, píše o čtení. Ale i o jiných věcech. Ukulele trénuje její trpělivost a vytrvalost. Jóga pomáhá pochopit, že je dobré respektovat potřeby těla. Jak žít v civilizovaném světě a omezit dopad nezdravých civilizačních návyků je její velké téma.

Mapa míst, kde můžete naše stoly vyzkoušetZabezpečení pomocí SSL certifikátů GDPR ochrana osobních údajů Vracíme přírodě to, co si bereme

Kde můžete stoly Liftor vyzkoušet?

Potřebujete poradit s výběrem?
info@liftor.cz
+420 739 556 148

© 2022 Liftor s.r.o., provozovna: Šlovická 1360, 33441 Dobřany
Sídlo: Pod Vinicemi 931/2, 301 00 Plzeň, IČ: 08632197

*GARRETT et al. Call Center Productivity Over 6 Months Following a Standing Desk Intervention. IIE Transactions on Occupational Ergonomics and Human Factors. 2016, 4(2-3), 188-195

**SAEIDIFARD et al. Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology. 2018, 25(5), 522-538.

***WARREN et al. Sedentary Behaviors Increase Risk of Cardiovascular Disease Mortality in Men. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2010, 42(5), 879-885

DIAZ et al. Patterns of Sedentary Behavior and Mortality in U.S. Middle-Aged and Older Adults. Annals of Internal Medicine. 2017, 167(7).

††CONG et al. Association of sedentary behaviour with colon and rectal cancer: a meta-analysis of observational studies. British Journal of Cancer. 2014, 110(3), 817-826. 

†††BUCKLEY et al. Standing-based office work shows encouraging signs of attenuating post-prandial glycaemic excursion. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71(2), 109-111.